Må ubrugt ledning ligge løst i stikkontakt / samledåse?

Hej LDS

Vi bor på en gammel gård og i forbindelse med et kommende el-tjek har jeg kigget lidt på noget af det el der er lavet i en af vores stalde.

Der løber bl.a. et installationskabel (5-leder) mellem en samledåse og en afbryder hvor den ene leder ikke er i brug og derfor ender "blindt" i både samledåse og afbryder - altså uden samlemuffe eller anden afskærmning. Er det lovligt eller burde den f.eks. have en samlemuffe på i hver ende selvom den er spændingsløs?

Og så bare af nysgerrighed - hvad hvis der nu var spænding på? Så antager jeg at den i det mindste burde afsluttes med en samlemuffe?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den løse ledning skal forsynes med en samlemuffe i begge ender.

fase
ALTID god kutyme at sætte en muffe på en løs leder en muffe koster vel 1 kr. Stykket en læs leder med spænding på kan være farlig og være en medvirkende faktor til en brand så derfor sætter jeg altid muffe på en løs leder 
Det er en god ting med en muffe men jeg har nu aldrig set på skrift at det er et krav. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for jeres svar alle sammen. Den får lige en muffe i hver ende :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis