Regler om uniform

Hej , nogen der kender reglerne ved at bærer uniform ?

Må man feks godt bærer en selvskabsuniform fra hæren i privat regi?

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt spørgsmål.. Tror du skal have tilladelse til det, men er ikke sikker. Er i hvert fald ret sikker på at forsvaret har en holdning til det, alt efter hvad det er for et arrangement. De har i hvert fald en holdning til hvordan man optræder i uniformen. 
Er du i forsvaret? Så er der måske en overordnet du kan forhøre dig ved?
AnWa skrev den 12-01-2022 22:16:44

Godt spørgsmål.. Tror du skal have tilladelse til det, men er ikke sikker. Er i hvert fald ret sikker på at forsvaret har en holdning til det, alt efter hvad det er for et arrangement. De har i hvert fald en holdning til hvordan man optræder i uniformen. 
Er du i forsvaret? Så er der måske en overordnet du kan forhøre dig ved?

 Nej det er jeg ikke :)


 

ev elmand skrev den 12-01-2022 22:50:10

Her er reglerne LINK
Det fremgår at det må du sædvanligvis gerne men du må ikke bruge dem til politiske arrangementer, demonstrationer eller hos anden arbejdsgiver uanset om du får løn eller ej. 

 Okay , så at have den på som gæst til et bryllup , eller til en udklædnings fest er ok ? 😅


 

Der står jo noget om forsvarets omdømme, som dog præciseres mest at skulle være u politisk, Så jeg vil mene det er ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du skriver, at du ikke er ansat i forsvaret, så hvordan har du så en uniform derfra?
Jeg er temmelig sikker på, at hvis nogen kan komme i tvivl om hvorvidt du har bemyndigelse til at optræde som militærperson, så er det strafbart. Optræder du i en politiuniform er det i hvert fald strafbart at optræde som en 'falsk betjent'.
Det er jo ikke svært at skaffe en uniform fra et overskudslager. I mine unge dage købte jeg al mit overtøj der.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der bliver nævnt lidt af det hele her. Hvis den er købt fra overskudslager kan de jo dårligt stille krav efter den er solgt.. hvis ikke tror jeg de har en holdning. I deres uniformsreglement skriver de om bestemte ting man kan bruge uniformen til efter afskedigelse/hjemsendelse - men også at man skal have tilladelse til det (det jeg fandt er ældre end den linkede artikel, men den linkede artikel er jo heller ikke det fulde reglement). Linket elmand sender er jo lidt en rettesnor, men det er også interne retningslinjer. Er i tvivl om forsvaret er omfattet af de samme regler som politiet, netop fordi man kan købe visse uniformsgenstande civilt - og i øvrigt både kan købe beklædning i den gamle m/84 sløring og den nye multicam. Distinktioner (gradstegn) og regimentsmærker tænker jeg ikke du må bruge, og hvis du spurgte forsvaret i forhold til at bruge den til en udklædningsfest tror jeg svaret ville være nej. Når de skriver om forsvarers omdømme handler det ikke kun om politik, men i høj grad også hvordan man optræder i uniformen.
Tøj der er købt på overskuds lager er ikke omfattet af disse regler. Man må f.eks. gerne købe tøj der, som bruges til arbejde. 
Det der tales om er tøj som er udleveret som uniform. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
efry skrev den 13-01-2022 16:25:35

Du skriver, at du ikke er ansat i forsvaret, så hvordan har du så en uniform derfra?
Jeg er temmelig sikker på, at hvis nogen kan komme i tvivl om hvorvidt du har bemyndigelse til at optræde som militærperson, så er det strafbart. Optræder du i en politiuniform er det i hvert fald strafbart at optræde som en 'falsk betjent'.

 Lauritz.com


 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis