Udskiftning af Quooker til ny model

Kære alle

Jeg er i færd med udskiftning af en ældre Quooker model (første udgave fra 2008) til en sprit ny. Det er både udskiftning af beholder og hane. Beholderen er nødvendig at skifte ved udskiftning af hane, da der sidder elektronik i de nye haner, som ikke fungerer med den helt gamle beholder.

Ny beholder og hane er indkøbt. Så langt, så godt..

Den gamle hane har en selvstændig sikkerhedsventil, og er monteret på følgende vis under min køkkenvask:

Det er selvfølgelig gået sådan, at hanen (ved 3 på tegningen) på sikkerhedsventilen er groet uhjælpeligt fast. Jeg kan lukke på hovedhanen og skifte. Den nye beholder må (i følge Quooker) ikke installeres efter den gamle sikkerhedsventil. Den nye har indbygget sikkerhedsventil og skal installeres efter Ballofix op mod mit køkkenarmatur (min Quooker er en separat hane kun til kogende vand).

Mit spørgsmål:

Hvordan grejer jeg lige den?

Jeg vil helst ikke til at rode med pakgarn mv. samt ændre for meget. Jeg kan fint installere den nye Quooker efter Ballofix, men det efterlader den gamle Quooker sidende i skabet. Kan jeg afmontere den gamle Quooker efter sikkerhedsventilen (altså lade den sidde) og sætte en slutmuffe på (ved 6 på tegningen), hvor slangen går ned til min nuværende beholder? Kan en slutmuffe med en gummipakning i givet fald holde, så jeg undgår pakgarn mv., som jeg ikke har erfaring med?

Hele forgreningen på T-stykket, som går ud til den nuværende Quooker bliver jo i virkeligheden overflødigt, men har det nogen betydning, hvis jeg lader det sidde (evt. med sikkerhedsventilen)? Det mest rigtige ville jo nok være, at lukke den af helt ude ved forgreningen i T-stykket, som kommer med det kolde vand.

Jeg håber på et par gode råd, som kan gøre udskiftningen mest mulig simpel.

På forhånd tusind tak for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fjern 3 og 6. Udskift 3, så du har en ny tilslutning til din ny Quooker. Det sorte rør skal du vel bruge til afløbet fra den ny Quooker. Den gamle Quooker skal selvfølgelig fjernes helt. Hvis du ikke vil bruge tilslutningen ved 3, hvordan vil du så få koldt vand til din ny Quooker? 

fase
Som Fabrin skriver men uden afløb. De nye Cooker er ikke tilsluttet afløb. Hvordan de klare det indvendig ved jeg ikke, måske med en luft lomme som i ekspansions beholdere.
Jeg har en kogevands hane fra Groohe Den har både noget blødgøring og endda åben afløb fra sikkerheds ventil. Men den sidste cooker jeg har installeret er meget mere simpel og har ikke noget afløb.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar, begge.

Den nye Quooker er, som elmand skriver, noget mere simpel. Tegning af installation:

Beklager, hvis det ikke var helt klart, men problemet skyldes, at der ikke skal monteres en sikkerhedsventil ved installation af den nye Quooker. Der er heller ikke afløb (afløbet kan jeg blot blænde af).

Installationsvejledningen anviser følgende:

T-stykket med reduktionsventil og tilbageløbsventil medfølger den nye Quooker. Hvis jeg fjerner den gamle sikkerhedsventil og monterer det nye T-stykke, så har jeg jeg jo en forgrening for meget på røret. Det nye T-stykke er selvfølgelig tiltænkt, hvor der ikke tidligere har været en Quooker, men jeg kan jo ikke undlade at montere den da den har reduktionsventil og tilbageløbsventil i. Det var egentlig derfor jeg overvejede at blænde af ved den gamle sikkerhedsventil.

Giver det mening?
Hvorfor fjerner du ikke bare det gamle T-stykke og erstatter det med det ny T-stykke? Er det et problem? Passer det ny ikke i det gamles sted?

fase
Desværre. Det ny passer ikke i stedet for T-stykket, som lige nu sidder før den gamle sikkerhedsventil. Den ny passer på 3/8”. Det nuværende T-stykke i messing er “almindelig” vandrørstykkelse (hvis der er noget, som hedder det).
Almindelig vandrørstykkelse er sikkert 1/2". Du skal så købe en spidsmuffe og noget pakgarn og salve. Ja du slipper ikke for det.  . Spidsmuffen kan du sikkert købe i nærmeste byggemarked sammen med pakgarn og salve.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis