KwH i fjernvarme?

Er der en der ved lidt om fjernvarme? Hvordan kan man beregne hvormange ekstra kwh man bruger, hvis man trækker 1g ekstra ud af sit fjernvarme?

Jeg vil gerne montere en radiator på mit returvand for at sænke temperaturen yderligere inden vandet går retur. Dermed opnår jeg en rabat på min regning, men omvendt trækker jeg også flere kwh ud af vandet. Men hvormange kwh ekstra kan jeg ikke finde ud af at regne ud - og har derfor svært ved at vurdere om det kan betale sig gøre det.

Nogen der kan hjælpe med sådan en beregning? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afkøling kan regnes hurtigt ved hjælp af denne formel:
Afkøling = (kWh/m³)*0,86

Hvis du istedet isolerer kWh får du:
kWh = (Afkøling*m³)/0,86

Lad os sige du bruger 300 m³ om året. Så vil du trække yderligere kWh:
(1*300)/0,86 = 349 kWh

Du må så sætte nogle enhedspriser på for at regne ud om det kan betale sig.
Tak, meget brugbart 👍
Husk at fjernvarme regner i Mwh. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tjek, vores regning er nu i kwh, men ja, man skal lige have det rigtige tal til formularen.

PS det er en minus forretning for mig at hive yderligere kwh ud af mit returvand.

Så mange tak for formlen 👍
BS9000 skrev den 12-01-2022 07:12:02

Tjek, vores regning er nu i kwh, men ja, man skal lige have det rigtige tal til formularen.

PS det er en minus forretning for mig at hive yderligere kwh ud af mit returvand.

Så mange tak for formlen 👍

Ud fra dit brugernavn så går jeg ud fra at du bor i Aalborg, hvor du får 2% rabat pr. grad du køler bedre.

Hvis din ekstra afkøling sker i boligen inden for isoleringen, vil dit m3 forbrug falde og dermed vil antal kwh være de samme som før, dog til en lavere pris grundet rabatten.

Efter hvad jeg kan udregne er den ekstra afkøling "gratis varme" præcis som før nytår, hvor der blev afregnet i m3.

Afkøler du uden for boligen (f.eks. i garage), vil regningen blive ca. den samme, men du får varme i garagen (dog mod et lille tillæg pr. m2 i fast gebyr).
Enig. Men min ekstra afkøling skulle ske i en garage på returen. Dermed er min m3 uændret, men mit kwh stiger. Der er så en rabat på 2%. Men i runde tal siger mine beretninger at mit kwh forbrug vil stige med ca. 450 kwh per år og min modsvarede rabat vil kun være ca. 300 kwh. Dertil kommer at jeg får 4m2 ekstra på m2 bidrag (25% af rummets størrelse). 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis