Unidrain sideindløb

Hej!

Er ved at lave badeværelse og her har VVS’eren skullet montere et unidrain-afløb med indløb fra badekar.
Han har brugt sådan en afløbsskål her. Der står dog specifikt, at det ikke kan anvendes til indløb - sikkert fordi udløber jo er lavet med let fald. Der kommer dog en bøjning kort efter, så mit spørgsmål er: Har det nogen praktisk betydning? (Der kommer en vandlås under badekaret.)
Alternativt skal denne her bruges, men er i tvivl om det kan være der pga. kloakkens højde (kælder).
Håber nogen kan hjælpe, inden det hele bliver støbt til :) Vh.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg ikke kommer kommer til at fungere godt. Det udløbshus er jo lavet til at vandet skal løbe den anden vej, det kan risikere at stå op i brusekabinen og husk der ikke må være 2 vandlåse,det danner vakuum og vandet kan ikke løbe ud. 
Tak for svar Mbs. Der kommer kun én vandlås. Ved nr. 1 ville den så være under kar, da “indløb” er under låsen i afløbsskål.
Kan du mon uddybe, hvorfor man risikerer vand i brusekabine? Blot fordi jeg gerne vil kunne argumentere for, hvorfor det evt. skal laves om.
Ja det jeg da godt se nu jeg kigger efter. Det er nok også kun hvis brusekabine og badekar løber ud samtidig, men det er jo ikke lavet som producenten foreskriver.

Er der ikke plads til et grenrør på afløbet over til badekar i stedet for? 
Hmm, kloak kommer ind under bagvæg i brusekabinen, så en forgrening skulle nok have været lavet i rummet bag ved, hvor der allerede er isoleret mv.
Må høre, om der kan blive plads til afløbmed sideindløb.
Er problemet, at 50mm udløb ikke er nok til vand fra både brus og kar? For det er vel ikke utænkeligt, at man lige vil skylles af efter et karbad, så der kommer vand igennem begge veje.
Jeg tænker bare når de skriver det ikke kan bruges som sideindløb er det nok fordi det ikke kan klare mere vand.

Det er jo svært at lave om hvis det ikke skulle virke. 
Annonce
Ja, det er også, hvad jeg er bange for. Dog reduceres der til 40mm til badekar, og ved ikke, om vandlåsen under karret reducerer udløbshastigheden yderligere..Umiddelbart kræver bruseren vel måske 1/4 af afløbets kapacitet (0,8 l/sek)…
Må lige se, hvad vvs siger til det i morgen. Gad jo egentlig helst, hvis det de allerede har lavet kan bruges uden videre. 
Så er der bestilt nyt udløbshus, så vi kan prøve om det kan være der. Er det uklogt at tømme badekar gennem 32mm indløb?
Det er fint med 32 mm til badekar. Du har jo ikke ret store krav til tømmetid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar, Erik. Endte med at skære ud i isoleringen i rummet bag væggen, så karet går uden om afløb i bruser. VVSeren ville nemlig have vandlåsen over indløbet uanset, fordi det jo ellers løber ud på gulvet, hvis bruseafløb er stoppet. Og det gør de jo ret let, Unidrain.

Vh.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis