Tilføje ekstra gruppe i 230v gruppetavle.

Hej med jer.

Jeg har spekuleret på om en udvidelse af en ekstra gruppe i min tavle vil værre lovlig. 
som det er idag, har jeg kun 1 fase ind og med 2 "lysgrupper" 2x10ah. 
jeg har ingen problemer med sikringerne springer ved normalt hverdag, da vi gaskomfur og  planlæger forbruget der af. f.eks ikke tøretumpler og vaskemaskine på samme tid.
at få lagt 400v ind i huset, er ikke rellevant.  Men som en rigtig gør det selv, har jeg et stort bordsav, svejser 230v osv. og mangler somme tider strøm, derfor havde det været lækkert at få en stikkontakt med 16ah 230v ud i værkstedet, og selvfølgelig skal det ikke belastes samtidig.
jeg tænker at få en ekstra gruppe op i min tavle på 16 ah, få trukket et 5x2,5kv kabel direkte til en 16ah stikkontakt. samt få sat en "For-sikring 20ah " op så jeg ikke belasters stikledning mere end ellers.

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke at fællesregulativet giver lov til mere end 2 grupper på en fase i en tavle , på grund af skæv belastning af nettet , men jeg er ikke sikker , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Den med fællesregulativet ( FR ) er  jeg heller ikke klar over. FR er elværkernes krav til os forbrugere og installation for at de vil levere strøm.
Men rent el teknisk og sikkerheds mæssig er der ikek noget i vejen for en ekstra gruppe.
Du må bare ikke sætte en ekstra 20 A forsikring op. Den er sikkert din tarif sikring og derved det der fastsætter det maksimale som du kan trække. Men en ekstra gruppe med 16 A er ingen hindring bortset fra tvivl med FR.
Men hvorfor 5 x 2,5 mm2 kabel det er måske billigere end 3,x2,5 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har idag ingen tarif sikring i tavlen, så jeg tænkte den 20a automatisk sikring skulle fungere som sikkerhed mod overforbrug. Kan det laves med alternativer 

Du må bare ikke sætte en ekstra 20 A forsikring op. Den er sikkert din tarif sikring og derved det der fastsætter det maksimale som du kan trække. Men en ekstra gruppe med 16 A er ingen hindring bortset fra tvivl med FR.
Men hvorfor 5 x 2,5 mm2 kabel det er måske billigere end 3,x2,5 

 

Karl smart jeg forstår ikke helt dit argument med at der vil kunne skævbelastes hvis der er mere end 2 undergrupper ???? Jeg kunne vel i princippet have 10.000 under grupper på hver 16 A uden at skævbelaste, da der jo kun kan trækkes samlet 20 A som tarifsikringen jo er i dette tilfælde. forsyningsselskaber er fløjtende ligeglade med hvor mange under grupper der er i en tavle
Hmmm nu har jeg læst fællesregulativet igennem 2 gange og er noget på bar bund om præcis hvor i fælles regulativet du citere fra, for det nærmeste jeg kan komme er afsnit 9.2 hvor der står " belastningen skal fordeles så ligeligt som muligt mellem faserne" altså intet om antallet af grupper, hvilket i mit hoved ikke vi il give mening men jeg er altid åben for at lære nyt så mm æske du kunne henvise til hvor du citere fra.... Eller skal vi i sige at der ingen lovmæssige  begrænsninger er i forhold til antal af grupper ??
Mfrost  det var reglen for 50 + år siden  da mange boliger kun havde en  220 V gruppeabryder. ,  og med kun 1 fase i målrrammen ,  så var det den eneste mulighed for at  få mere strøm at sætte flere gruppeafbrydere op på den samme fase  , og for at indgå en skæv belastning af nettet som det stod  dengang i fællesregulativet , så måtte man kun have 2 eller 3 , gruppe afbrydere på en fase . Der er nok nye regler i dag .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Sakset fra FR
8.4.1. Strømubalance En forbrugsinstallation skal overholde de fastsatte krav til strømubalance som er beskrevet i tekniske betingelser.
 I tilfælde, hvor fasestrømmen i tilslutningspunktet overstiger 16 A, kræves en ligelig fordeling af den samlede effekt på to eller tre faser.
Hvis der er tvivl om, hvorvidt tilslutning af en forbrugsenhed i en forbrugsinstallation kan medføre utilfredsstillende spændingskvalitet, skal der altid fremsendes tilmelding, så netselskabets tilladelse kan indhentes inden tilslutningen. I øvrigt henvises til netbenyttelsesaftalen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er godt at vi har dig elmand , tak for svaret.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Kan bare ikke lige se hvad dt skulle have med antallet af grupper at gøre, som jeg er 100 % er overbevist om at  der ikke finde et max antal på måske for 50 Joh 😉
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis