Tilføje ekstra gruppe i 230v gruppetavle.

Hej med jer.

Jeg har spekuleret på om en udvidelse af en ekstra gruppe i min tavle vil værre lovlig. 
som det er idag, har jeg kun 1 fase ind og med 2 "lysgrupper" 2x10ah. 
jeg har ingen problemer med sikringerne springer ved normalt hverdag, da vi gaskomfur og  planlæger forbruget der af. f.eks ikke tøretumpler og vaskemaskine på samme tid.
at få lagt 400v ind i huset, er ikke rellevant.  Men som en rigtig gør det selv, har jeg et stort bordsav, svejser 230v osv. og mangler somme tider strøm, derfor havde det været lækkert at få en stikkontakt med 16ah 230v ud i værkstedet, og selvfølgelig skal det ikke belastes samtidig.
jeg tænker at få en ekstra gruppe op i min tavle på 16 ah, få trukket et 5x2,5kv kabel direkte til en 16ah stikkontakt. samt få sat en "For-sikring 20ah " op så jeg ikke belasters stikledning mere end ellers.

 

Hej med jer. Jeg har spekuleret på om en... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost skrev den 12-01-2022 21:04:20

Kan bare ikke lige se hvad dt skulle have med antallet af grupper at gøre, som jeg er 100 % er overbevist om at  der ikke finde et max antal på måske for 50 Joh 😉

 Selvfølgelig kan du have alle de grupper, du vil, bare der er sørget for, at der ikke trækkes mere end 16A samtidig. det kan du så sørge for ved at sætte en gruppe med 16A i foran de andre. det kommer så til at virke som en tarifsikring.


fase
S. Fabrin skrev den 12-01-2022 21:44:59

 Selvfølgelig kan du have alle de grupper, du vil, bare der er sørget for, at der ikke trækkes mere end 16A samtidig. det kan du så sørge for ved at sætte en gruppe med 16A i foran de andre. det kommer så til at virke som en tarifsikring.

 Dvs jeg kan have  hpfi som forsyner  16a gruppe, forsyner 16a stikkontakt + 2 under grupper 10ah

Ja, efter hpfi relæet har du en 16A gruppe. Efter den kan du sætte de grupper, du ønsker.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis