Larm fra rør

Hej
Jeg er lige flyttet i et gammelt hus. Der kommer en helt ulidelig lyd fra nogle rør. Lyden er i rummet hvor rørene er og i rummet over. Har haft en vvs på der også synes det lyder helt vildt. Han troede det var en radiator hvor der var problemer med frem og returløb. Derfor demonterede han den, men det har ikke hjulpet det
håber nogle kan hjælpe - vi er ret desperate. Mvh Maja


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad mon det er for nogle lyde?

Elektronikteknikeren
Det er normalt i ældre anlæg, når temperaturen svinger. Rørene udvider sig og trækker sig sammen.

Det kan være rigtig slemt hvis lange rørtræk sidder i spænd, f.eks. hvis de er indstøbt ved etagegennemføring, eller for stramt ophængt.

Det kan i jo få gjort noget ved, men det koster selvfølgelig.

Elektronikteknikeren
Altså de er ikke støbt, de hænger synligt oppe under loftet. De går jo så igennem loftet til 1 salens radiatorer. Hvad tænker du man kan gøre? Og er det meget dyrt?

Altså jeg er som du fornemmer nok ikke den store håndværker. Rørene går ud fra fyret inde i det rum hvor fyret står. Derfra går de igennem væggen øverst oppe ind til det tilstødende værelse, hvor de løber under loftet i hele rummets længde. Herefter går de igennem væggen i lige linje ud på gangen. Der løber de lidt videre og går så igennem loftet til førstesalen. Giver det mening? Lydene er værst i rummet med fyret samt det tilstødende værelse. Jeg synes umiddelbart at det lyder til at lydene kommer begge steder fra men nol primært fra fyrrummet. I hvert fald bankelydene. De hurtige kliklyde lyder mere som om de kommer fra hjørnet af det tilstødende værelse - der hvor røre

Tusind tak fordi du hjælper. Vi er så frustrerede
Ok, jeg ville prøve at løsne rørbæringerne, således at de ikke strammer om røret, men fortsat holder det oppe.

Hvis det har en effekt, kan man skifte dem til en type med gummiforing, som tillader bevægelse i røret.

Hvis rør er støbt fast omkring hvor de går igennem muren, kan dette også forhindre dem i at glide frit, dette kan også lave ballade. Måske er det muligt at kratte dem fri, hvis dette er tilfældet. Så kan man give dem en skumstrimmel rundt om i stedet.

En anden ting man også kan prøve, er at skrue ned for kedeltemperaturen på fyret. På den måde er den termiske udvidelse ikke så stor.

De voldsomme lyde kunne også tyde på at det er et resultat af mange start/stop cyklusser, hvor fyret kører i kortere stræk på fuld drøn, for så at holde pause.

Her vil det også hjælpe at skrue ned for ydelsen, således at det i stedet kører i længere tid, ved lavere temperatur.

Hvilket fyr er der tale om? Og hvad består det øvrige varmeanlæg af?

Elektronikteknikeren
Kan det være rørene, der gnubber op af noget i etageadskillelsen? Så kan I måske standse lyden ved lige at vrikke lidt i røret tæt på gulv/loft? (Altså imens lyden er der)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

  1. Ok. Der lyder da til at der er muligheder! Det er er naturgas fyr fra vaillant. Vi har ikke andre varmekilder udover brændeovn. Hvilken betydning har det at sænke kedeltemperaturen? Er der så mindre varmt vand eller? Tænker der må være en ulempe :)
Lydene kommer der er ændringer i temperaturen i vandet, enten i det varme vand eller i radiatorerne.
Så bevæger rørerne sig frem og tilbage og laver lyde.
Du skal bruge en spray WD40, som er en tynd penetrerende oil som sprøjtes på rørene der hvor de går ind i væggen.
Så vil lydene forsvinde i løbet at 14 dage.
Det virker i i min lejlighed :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis