Tilslutte komfur i alm. stikkontakt

Ja, overskriften lyder åndsvag, men ikke desto mindre forsøger besyrelsen i min ejendomsafdeling, at argumentere for at den elinstallation som er i mit køkken gør, at de opfylder deres pligt om at levere enten gas eller el i køkkenet til installation af et komfur.
Er vi enige om, at et el-komfur ikke kan tilsuttes en almindelig stikkontakt med en enkelt fase, men som minimum skal tilsluttes til 2 faser? Ville det overhovedet være lovligt, hvis det på nogen måde kunne lade sig gøre?
Misæren er at de har nedtaget gassen inden min indflytning og ifølge dem skal jeg selv betale for at få det reetableret eller få trukket anden strøm end det der er, “da der jo altså er 230v i køkkenet”. Men som sagt kun i form af helt almindelige strømudtag trukket med 1.5mm2 kabler. Jeg er ikke el-mand så et uddybende svar er meget velkommen.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muligt at tilslutte en kogleplade med 1-2 blus til en stikkontakt. Om det er nok til at boligselskab opfylder sine forpligtelser, ved jeg ikke. Men er er jo masser af lejemål, hvor der kun findes en trinette. Der kan ikke tilsluttes et komfur med 4 kogeplader og ovn.

jenshøj skrev den 11-01-2022 18:18:24

Det er muligt at tilslutte en kogleplade med 1-2 blus til en stikkontakt. Om det er nok til at boligselskab opfylder sine forpligtelser, ved jeg ikke. Men er er jo masser af lejemål, hvor der kun findes en trinette. Der kan ikke tilsluttes et komfur med 4 kogeplader og ovn.

Det vil de sikkert nok forsøge at hævde at det er. Det klinger bare en smule tåbeligt, når nu der er et hul på 60+cm til komfur der hvor der tidligere har stået gaskomfur. 

Gregeren skrev den 11-01-2022 20:14:55

Hvis de har nedlagt gasinstallationen, og der kun sidder en almindelig stikkontakt, ja så har du langt fra nok til et ganske almindeligt komfur.

Har de nedtaget gasmåleren?

Tak for bekræftelsen.

Jeps, de har nedtaget hele pivtøjet. Tidligere lejer havde angiveligt selv fået nedtaget gasmåleren - sikkert for at spare abonnement og så valgt de at fjerne resten, da man vurderede at eftersom forrige lejer havde klaret sig uden - så kunne den næste også.
Det hænger ikke sammen sådan rent el teknisk.
Et komfur bruger 6-8 kw afhængig af hvor mange plader og ovn der er tilsluttet samtidig. En stikkontakt i lysinstallation er med 10 A sikringer beregnet til 2,4 kw Og det er så samtidig med anden belastning som f.eks. køleskab.
Hvem der skal betale hvad kan jeg ikke kloge i, men et el komfur kan ikke køre på en lysgruppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Gram KE610-60n kan. Der er kun een fase, nul, jord
Frisk skrev den 12-01-2022 10:22:05

Gram KE610-60n kan. Der er kun een fase, nul, jord

I følge manualen er det et ganske almindeligt komfur, som skal tilsluttes 3x16A eller 1x50A. Det skal stort set alle komfurer. Men det er jf. fællesregulativet ikke tilladt at tilslutte til 1x50A i Danmark. Og under alle omstrændigheder ikke til en almindelig 10A stikkontakt.

De fleste komfure er beregnet fortilslutning til 1x230v. Det er forde at i Norge er det normalt at benytte 230v. I danmark skal komfuret tilsluttes min 2x400v +nul 16A. Så boligforeningen skal efter min mening sørge for denne mulighed
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis