Lysende strækloft Louise123 11 8600 11-01-2022 15:58 Kan/må man selv sætte et strækloft op med light strips bag? 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
TRRA 1291 2770 12-01-2022 10:40 Det skulle der ikke være noget i vejen for, så længe du ikke selv piller med den faste el installation Mvh Troels
ev elmand 30539 7480 12-01-2022 11:20 Du må gerne selv sætte alle typer loft op. Om der må være lys bagved kommer an på om der er mulighed for tilgang til samlinger. Man må f.eks. ikke sætte et nedsænket loft op uden at føre el- dåsen med ned så man kan komme til den nedefra. Hvordan dit loft ser ud aner jeg ikke men hvis det er i sektioner der kan tages ned på en nem måde så er det ok Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Louise123 Trådstarter 11 8600 13-01-2022 05:40 ev elmand skrev den 12-01-2022 11:20:35Du må gerne selv sætte alle typer loft op. Om der må være lys bagved kommer an på om der er mulighed for tilgang til samlinger.Man må f.eks. ikke sætte et nedsænket loft op uden at føre el- dåsen med ned så man kan komme til den nedefra.Hvordan dit loft ser ud aner jeg ikke men hvis det er i sektioner der kan tages ned på en nem måde så er det ok Der er ingen lampeudtag der hvor strækloftet skal op. Det eksisterende loft skal pilles ned og det nye skal sættes op højere end nuværende højde. Skal loftet sættes op så jeg kan komme til mine strips? Altså kan jeg så ikke sætte strækloft op over hele loftet? På nuværende tidspunkt har jeg sat en lampe op i krog fra loftet. Strømmen bliver taget fra et lampeudtag i et tilstødende rum hvor fra jeg har ført en ledning langs skyggelisterne (der er ingen dør imellem de to rum og loftet er sammenhængende)
ev elmand 30539 7480 13-01-2022 14:05 Men princip i reglen er at samling skal være let tilgængelig. Så det må selv vurdere om det bliver.Det opnås f.eks. i ned hængte lofter ( typisk til kontorer ) hvor loftet består af firkanter der ligger i et skinne system. Her kan man skubbe den enkelte "flise" op for at komme til installationen.Hvis strømforsyningen sidder lettilgængelig så er der tale om lavvolt installation og så er regler meget lempelige.Jeg har da f.eks. set en væg lavet af glasbyggesten hvor jeg har fået mureren til at mure en light strimmel ind i fugen.Det vil virke så længe det holder og derefter er der ingen der savner det.Det var i øvrigt en mur imellem soveværelse og brusekabine. Så lidt pikant kunne det blive. Jeg så det desværre ikke i total brug. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting) Annonce
Louise123 Trådstarter 11 8600 13-01-2022 16:11 Når du skriver ‘samling’ er det så stikket? De enkelte strips skal samles til 3 stk hver bestående af 1x2m plus 7x1m forlængere. Er disse samlinger også en ‘samling’ i den forstand?
ev elmand 30539 7480 13-01-2022 20:33 Samling betyder i denne forbindelse stik eller lignende ved 240 V altså lysinstallation. Resten er lavvolt og derved ikke omfattet af samme regler. Når jeg skriver sådan lidt i generelle vendinger så er det fordi jeg ikke specifik kender hverken loft eller dine lys strips. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Louise123 Trådstarter 11 8600 13-01-2022 21:28 Lavvolt, ja. Fedt hvis det kan lade dig gøre. Tak for svar :)