Gulvvarme fungerer ikke optimalt

Hej alle!
Vi er for nyligt flyttet ind i et hus, som har en nyere tilbygning. I denne tilbygning er der lavet gulvvarme som i den øvrige del af huset. 3 rum i alt i tilbygningen: en gang, badeværelse og værelse. Men kun gangen har signal til styreboksen. Tilbygningen har sin egen boks mens de øvrige rum har deres egen.

jeg har læst lidt op på systemet og kan se, at den ikke fanger signal til rum 1 og 3. Mens rum 2 fungerer fint. Som det ses på billederne opsøger to af dem varme men lyser rødt. Det er koldt i begge rum.

Nogen der har ideer til Hvsd jeg kan prøve før jeg tilkalder en evt. vvs mand?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I øvrigt stoler jeg ikke på temperaturen i rum 1 og 3. Det er meget koldt i begge rum og svarer næppe til den temperatur det fremgår på termostaterne. Har forsøgt at trække strømmen fra styreboksen og koble på igen. Men samme scenarie. 
Styeboksen lyser rød på de rum der kalder på varme og grøn på øvrige rum.

Telestaterne (de blå hoveder) står også åbent på rum 1 og 3, men er lukket på rum 2.

Du kan prøve at slukke for varmekaldet på rumtermostaterne i rum 1 og 3 og se om styeboksen lyser grøn og om Telestaterne begynder at lukke sig (kan tage et par minutter) og skal ligne rum 2.

Så er i hvert fald rumtermostat, styeboks og telestat velfungerende.

Er den nederste rør varm? 
Hej L

Ingen af rørende er varme. Overhovedet. Dvs. alle rør, der ses på billederne. Man kan mærke, at varme har været igennem dem, men ingen af dem er decideret varme.

Jeg har søgt på Wavin termostat for at se, hvordan jeg slukker for varmekaldet - men jeg finder ingenting på det. Ved du hvordan jeg gør det direkte på den? 
Du trykker på knappen. Så burde det vise den temperatur rummet er indstillet til. Falder temperaturen under det indstillede, går varmekaldet i gang.

Du trykker på knappen og drejer det indtil du når en temperatur under rumtemperaturen, fx 18 grader, og trykker igen for at bekræfte. Så slukkes der for varmekaldet.

Under de blå telestater sidder der en ventil der ind i mellem kan sætte sig fast. Den kan masseres og forsøges at løsne ved at man trykker den ind (ikke hive i den) . Det ville jeg forsøge i første omgang. 
Du skal bare skrue ned for den ønskede temperatur altså dreje knappen på termostaten. Der viser sig et tal som du indstiller på f.eks. 10 gr. Så er pilen slukket lampen i styreboks lyser grønt og efter de 1-2 minutter er toppen af telestat forsvundet ned.
Som det ser ud nu er den del med kommunikation tilsyneladende ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Yes, kommunikationen er i orden. De alle tre lyste grøn.
Dog rød igen da jeg skruede op for varmen.

Har lige haft hætterne af for at masere ventilen. Hvor lang tid går der typisk før sådan et system reagerer på det?
Tror jeg har lokaliseret fejlen, men uden at vide hvad det er. Når jeg trykker på ventilerne til de rør, som giver varme (trykker ventilen i bund) så hører jeg en lyd som om der arbejdes indtil jeg slipper dem.

Det sker overhovedet ikke ved rum ventil 1 og 3. Hvis jeg trykker på dem, så forbliver de bare nede og kommer ikke op igen. Som om de ikke kan 'pumpes'

Hej MESA,


har du så skiftet ventilerne. hvordan løste du problemet til sidst



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis