Kan man genbruge skiferklinker?

Vi har købt et hus fra 1970'erne, hor der i nederste etage er det fineste skifergulv. Min far kalder det "alta-skifer". Vi skal renovere hele huset og skal i den forbindelse have gravet gulvet ud og etableret gulvvarme. Er der en måde vi kan fjerne skiferklinkerne på uden at ødelægge dem, rense lim af dem for at genbruge nogle af dem i en entré? Er det muligt eller a hopeless case? På forhånd tak for svar og god tirsdag!

Jeg har ikke helt styr på hverken vaterpas eller coronapas...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan lade sig gøre, men er en langsommelig proces.

Den første skiffersten er den vanskeligste, men derefter er det muligt med en mejsel at komme mellem skiffergulvet og beton/klæbemidlet. Vær forsigtig. Det er bedre at tage stenene op med en betonklump som fjernes senere.

Vær forberedt på at der sidder masser af betonrester tilbage på skifferstenene, men det kan fjernes med en vinkelsliber. Det kan være besværet værd, da dine skiffersten som nye koster det blå ned fra himmelen. 
Med mindre I har en masse ekstra sten stående, ville jeg ikke satse på at du kan ligge dem igen i samme rum. Jeg tror du ender på en mange procent ødelagte, hvis de er fuldlimet. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Jeg havde samme håb ifm gulvprojekt i gang/vindfang - desværre viste det sig at være for svært - det vil rigtig gerne flække/brække ved kanten når man skal ind under fra siden så spildet ifm optagning + slid på klinger og værktøj var for stort til at det kunne betale sig at spekulere i at genbruge fordi der skulle suppleres med for meget bagefter.

Når det er sagt så kan det godt lade sig gøre at skaffe naturskifer til rimelige penge gennem dedikerede importører men pris er er selvfølgelig et relativt spørgsmål.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har en metode som jeg mener er sikker. Det er brugt flere gange på almindeluge 30x60 fliser uden problemer. Metoden er frit "kopieret" efter en tidligere ret aktiv medlem her på siden nemlig bygningskonstruktør.
Først skal man skære alle fuger igennem med lille vinkelsliber med skæreskive. Der må godt sidde fugerester på flisekanter men fliser må ikke hænge sammen. Så skal flisen opvarmes til op imod 100 grader da limen så slipper.
Det kan gøres på flere måder men jeg bruger en aflang el- terrasse varmer af de billige uden termstat.
Den anbringes hen over den / de fliser der skal tages op sådan at varmen stråler ned på flisen. Jeg lægger et par mursten under hver ende af varmeren, og dækker det over med at rockwool eller glasuld bats. Det lugter lidt af ophedet rockwool men det kn ikke brænde.
Er der flise ved siden af som ikke skal opvarmes dækkes de af bats.
Efter 10-15 minutter hører man et lille kluk og flisen er løs. ( at man hører kluk er naturligvis baseret på at man ikke lige kører vinkelsliber videre på det tidspunkt  )
Men når man er kommet i gang får man erfaring og man kan endnu inden det er hørbar prøve lidt med fladmejsel. Nabofliser er begyndt at blive påvirket så efterhånden går det lidt hurtigere hvis der er mange. Husk at der skal bruges f.eks. svejse handsker, vandpumpetang m.m. til at flytte varmeren mursten  o.s.v.
Jeg var f.eks. hos en bekendt og skulle lave ekstra stikkontakter i forbindelse med ny køkken. Han havde forsøgt at hugge enkelte flise stumper fri for at kunne lægge nogle få nye ind imod ny køkkenplacering. Men hver gang blev naboflise ødelagt ved at der gig skår af denne og så var han ikke kommet videre.
Jeg pralede naturligvis med min viden, og dagen efter løsnede jeg de 3-4 ødelagte fliser så han kunne komme videre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også