Må 0,5mm2 tilledning tilsluttes i forgreningsdåse?

Hej LDS

Vi skal have trukket lys i en hestestald og har købt nogle LED armaturer som vi planlægger at få monteret. Det er denne model der er tale om: https://www.plusled.dk/led-armatur/led-armatur-60cm-18w-4000k-ip65-cortez-3.html

Efter at have modtaget et armatur kan jeg konstatere at det ikke kan skilles ad og at man derfor er tvunget til at bruge den ledningsstump på 20cm som kommer fra fabrikken og f.eks. tilslutte den i en forgreningsdåse. Ledning er en 2-leder på 0,5mm2.

Mit spørgsmål går på om det overhovedet er lovligt at tilslutte denne stump ledning i en forgreningsdåse? Jeg tænker at den herved må blive opfattet som en del af den faste installation (fremfor som tilledning) og derfor skal opfylde nogle andre krav til dimensioneringen (der sidder en 10A sikring på strømkredsen).
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man må gerne tilslutte en tilledning i en samledåse. Jeg tror nu det er 0,75 mm2 men det er i den forbindelse ligegyldig.
Samme tilslutnings måde bruger du jo inde i stuen. Jeg ved godt det ser mere "rigtig ud" når det er lampeudtag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand

Tusind tak for hurtigt svar! :-)

Lige præcis i en hestestald vil der næsten uundgåeligt være en risiko for gnaverangreb, så fastmonteret lampeledning er som udgangspunkt ikke særligt velegnet. Du kan overveje at placere armaturerne så tæt på forgreningsdåserne at ledningerne (næsten) ikke bliver synlige -  alternativt kan ledningerne føres gennem korte stykker af stift elektrikerrør.
Man nok ikke forvente gnaver angreb oppe under loftet. Men hvis ledningen ligger hen over f.eks. en bjælke så er det noget andet.
Der skal iøvrigt bruges jernarmeret kabel i sådan et tilfælde til den faste installation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis