Håndværkere har lavet mit nye strøgulv over krybekælder. Håndværkersjusk?

Hej L

I begyndelse af 2021 afsluttede vi er større renoveringsprojekt, hvor vi blandt andet fjernede eksisterende gulv, bjælkelag/strøer og isolering over vores krybekælder (højde på krybekælder 70cm)
Krybekælderen er eksemplarisk, ren, tørt samt vel ventileret og vi øgede endda ventilationsomfanget inden opbygningen af det nye gulv.

Håndværkerne vi hyrede lagde nye strøer cc60 i form af spærtræ 45x145, og under disse blev der skruet hård pladebatts op som vil støtte de 145mm isolering mellem spær. Dvs. Der er ingen synlig træ set nede fra krybekælderen
Ovenpå strøerne blev der anlagt dampspærre, og ovenpå disse 22mm gulvspån med spor til varmefordelingsplader samt pex slanger. Disse blev skruet efter forskrifterne og limet over enderne. Ovenpå disse blev der lagt yderligere 12mm gulvspån, limet over enderne og skruet pr. 30cm. Til slut fik vi et fuldlimet 8mm mosaikparket

I samarbejde med VVSer blev gulvvarmen skruet forsigtigt op over 3-4 uger til en maks overflade temperatur på 27-28 grader og i den tid blev der monteret fodlister

Alt virkede som det skulle. Gulvet var fast og lige efter bogen. Som forventet gik vi en kold januar og februar i møde og gulvvarmen kørte og gav os varme fødder resten af vinteren.

Der gik ikke langtid før fodlisterne svævede 5-7mm over gulvet og gulvet begyndte at klapre, banke og knirke flere steder i huset. Et sted i huset var det så galt over en 2-3 meter, at man nærmest kunne vække huset, da gulvet virkelig klaprede.

Jeg var en del på byggepladsen under renoveringen og stillede spørgsmålstegn ved, at spærtræet lå ude i regn og slud 14 dage før de blev monteret. De målte ikke fugt og spiste mig af med, at træet var høvlet så det ville ikke suge fugt.

Strøerne er kun understøttet pr. 2.25meter i de rum som har en bredde på 4.5meter og værelses afdelingen har ingen understøttelse så strøerne gaber over 3 meter.

Håndværkerne har været forbi af flere omgange og har understøttet den larmede passage med skillerumslægter og Knudsen kiler. Dvs. De har skåret frit i isoleringen og dermed sat lægten mod strø og derefter banket en Knudsen kile under. Det har faktisk afhjulpet problemet i passagen som kunne vække hele huset med sin klapren og bankende lyde. Problemet er dog langt fra løst i resten af huset. Jeg har konstant en fornemmelse af at gulvet giver sig, knirker og klaprer en smule under mig. 

 Det fine arbejde med at undgå synlig organisk materiale i krybekælderen er altså spildt arbejde og hvad skal den fremtidige løsning bestå af? Som jeg ser problemet har spærtræet simpelthen haft for svingende fugtighed og nu har alt træet fundet sin ligevægt. Dvs. Det træ som havde en høj fugtighed krævede mindre opklodsning i enderne end træet med mindre fugt. Nu er alt træ svundet ind og derfor varierende i højden grundet forskellig opklodsning.
Det ses også tydeligt hvis man tager en 2 meter retholt så overholder gulvet ikke maks. variationen på 2mm over 2meter. Gulvet bugter sig over bakke og dal. 
Gulvet er i min opfattelse ikke udført korrekt og selv spisestuemøbler ryster når man går forbi. Man skulle tro det var en 70 år gammel herskabslejlighed.

Hvad kan jeg gøre? Hvad skal jeg stille mig tilfreds med? Håndværkerne har udvist velvillighed til at løse “problemer med larmen” men de kommer sporadisk en time her og en time der. Vi snakker 120 kvm gulv så det vil tage en uge kan understøtte korrekt nedefra…

Min bange anelse er at gulvet aldrig kommer til at leve op til de gældende retningslinjer for strøgulv og jeg ærger mig hver dag at jeg har brugt 300.000 på en gulvkontruktion som giver mig gråhår.

Vil det være en ide at få en byggesagkyndig ud og vurdere om gulvet er korrekt udført og skal man gå videre med sagen til byg garanti?

Hilsen K
Hej L I begyndelse af 2021 afsluttede vi er... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at få understøttet i området ved vinkælderen.. det må trods alt være højeste prioritet! Det og så er det enormt svært at liste derned, Hvis gulvet larmer🤪

Derudover, synes jeg det lyder fornuftigt, at forsøge din tilgang!🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis