Gulvvarme problemer - koldt hjem

Jeg har problemer med min gulvvarme og håber I kan hjælpe mig, for huset er ved at blive koldt...

Jeg starter lige med et billede af systemet, der er af mærket Wavin.
Det er varmt vand der kommer ind via A til shunten (B). A er omkring 65 grader (fjernvarme)
Når det går videre I systemet og til shunten falder temperaturen markant, ned til omkring 20-22 grader.
Medmindre jeg slukker for pumpen, så stiger temperaturen både ved shunten og resten af fremløbet (C).Det virker som om når pumpen kører, så trækker det for det meste kun returvandet rundt i cirkulationen, fordi så snart jeg tænder for pumpen igen falder temperaturen i C indenfor et par sekunder.

Her ses temperaturen stige til 40 grader, 5 minutter efter pumpen slukkes.

Pumpen blev skiftet for et år siden, da den gamle gik i stykker og den vender rigtigt. Jeg forbinder til den via app og den giver ingen fejlmeldinger. Shuntens termostat har jeg pillet af og masseret ventilen, den er lidt hård, men kan godt masseres. Jeg har haft samtlige telestater af og masseret deres ventil.

Har I ideer til hvad der er galt, eller hvad jeg skal gøre?

Flere billeder af systemet.
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har vel ikke spændt bolt/møtrik med den røde prik på vel? (Lige over pumpen)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

👍
Er pumpens retning konstateret, ved at der ikke er fejl i app? Eller har du set pilen, der er trykt på pumpehuset?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er ved pilen retningen er konstateret..

Nu har jeg taget pakdåsen af ved shunten og stiften sidder egentligt ret fast. Er det meningen at den skal komme ud med pakdåsen? Kan jeg trække den ud og sætte den ind igen?
Den er jeg lidt usikker på, men du kan, vistnok afmontere den helt, og enten skifte den ud, eller give den lidt fedt..
Der kommer vist lidt vand ud, ved afmontering..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Jeg har som sagt taget pakningsventilen ud ved shunten og nu konstateret at der står nogle tal på den (ups?). Hvad skal den stå på? Jeg har skruet den ind ca. der som jeg husker den stod på.
Billedet af stiften, relativ hård at trykke ind med fingeren, men når den trykkes ind kommer der vand ud. Den skal måske være hård? Den kan ikke bare lige trækkes ud og jeg har ikke turdet at trække til, da jeg ikke vil stå helt uden varme (der kommer trods alt 22 graders varmt vand rundt i huset). Jeg har motioneret stiftet yderligere og forhåbentlig er den fin, synes dog den er ligeså hård som tidligere. Må se om der kommer mere varme rundt nu...

Andre ideer til hvad der kan være galt?
Bare en opdatering, hvis andre finder denne tråd, skulle de selv stå med samme problem.

Det var stiften der var problemet. Efter at have løsnet det, så virker systemet efter hensigten igen. Jeg endte med at skrue på selve stiften indtil jeg kunne høre det var mest gennemløb. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis