Kolde gulve men fin rumtemperatur

Jeg har gulvvarme i køkken/stue og badeværelse. Termostaterne (som sidder ca. 170cm oppe på indervægge) er sat til 20.5 og 21 i de to rum hhv. Rum temperaturen virker fin men gulvene virker kolde. Jeg har læst, at det muligvis er fordi fremløbstemperaturen er for høj således systemet hurtigt får varmet rummet op og tømmer rørene for varmt vand hvorfor gulvet så bliver koldt igen.

Mit spørgsmål går så på hvordan jeg indstiller fremløbstemperaturen. Mit bud er den blå drejeknap på det vedhæftede billede som i øvrigt står på max. Ser det rigtigt ud?

Jeg har gulvvarme i køkken/stue og badeværelse.... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj skrev den 11-01-2022 12:52:46

Det lyder underligt, at radiatorer skulle være koblet til gulvvarmeshunten. Der findes specielle radiatorer lavet til lav fremløbstemperatur, men mener hovedsageligt man bruger dem i forbindelse med varmepumper i super isolerede huse.

Det er lidt svært at gennemskue helt hvordan dit system er koblet sammen, men man kan jo sige, at hvis du kan holde varmen med et acceptabelt komfortniveau, så er der jo ingen ko på isen.

 Tak, efter jeg har kigget det nærmere efter er det vist kun 2 af mine radiatorer i kælderen. I billede nr. 3 er det de to rør som går ud til højre i væggen. Jeg tænker man har gjort det fordi det var nemmest...

Jeg læste bare noget med at fremløbet i radiatorer ikke måtte være for lavt pga. bakterier i rørene, og blev derfor bekymret.
Det ud som at radiatoren er koblet ind i serie på returløbet fra gulvvarmen. Og dermed at radiatoren vil blive kold, hvis ingen af gulvvarmekredsene kalder på varme. Er det sådan det forholder sig?

Det hele ser meget hjemmegjort ud (ikke gjort fast, der er brugt slanger til at koble tingene samme, ingen beskyttelse af rør der gå ned i gulvet osv)., så hvis du har problemer, er det nok en god ide lige at få en vvs'er til at kaste et blik på det.
Jeg har prøvet at tage et bedre billede:

De to isolerede rør her kommer fra pumpen -- det er de to pvc-rør som går i gulvet her:
Så vidt jeg kan vurdere så pumpes der varmt gennem pvc-rørene hele tiden (der sidder ikke nogen telestat på den udgang jo), så det er godt nok. Problemet er bare, at nu har jeg skruet ned på den blå ventil, så fremløbet er 25 grader (det er måske også en tand for lidt), og dermed bliver mine to radiatorer som sidder koblet til den udgang ikke specielt varme. Heldigvis er stueetagens 4 radiatorer og de 4 andre radiatorer i kælderen koblet direkte på fjernvarmen.

Det er sjovt, at du siger, at det ser hjemmegjort ud. Jeg tænkte også det så rodet ud, men havde tiltro til installationen, da det er lavet af tidligere ejer som har eget VVS-firma. Men så ved man da hvem I lokalområdet man skal undgå.

Hvis ikke der er indstillet begrænser på de 2 radiatorer så vil de tage en betydelig del af pumpetrykket i gulvvarme systemet. Det ville være overkommelig at koble dem ud af gulvvarme systemet. Der skal så prop på enden af fordeler rør og T på, så kan stål slanger føde både radiatorer og gulvvarmen direkte fra fyret ( vi endnu ikke hørt om varmekilden)   . Dog ville jeg nok udskifte stålslanger med 20 mm slanger så det passer sammen med fittings m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det vil vel kræve, at der trækkes nye rør fra der hvor fjernvarmen kommer ind. Problemet er, at det ikke er lige til (nuværende rørføring kører under betongulv). Men det kan jo blive enden af det, hvis den nuværende løsning ikke er gangbar. I så fald, må jeg hellere konsultere mig med en habil VVS-mand (modsat dem som har lavet det) :-)
Du viser i flæng begge dine styringer fra forskellig vinkel så det er ikke så let at finde rundt herfra. Så det er da muligt at der skal laves lidt rørføring. Enten til fjernvarme eller imellem de 2 fordelere.
Jeg vil have svært ved at tro at det er VVS folk som har lavet det.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis