Tung stærk beton

Hej
Jeg vil til at lave en tromle af beton med pigge, men er i tvivl om hvilken beton der er stærkest og også så tung som muligt.skulle gerne op i mindst 2kg pr liter og være så stærk så tromlen ikke brækker eller skaller af når den rammer en  sten når jeg trækker den hen over jorden.

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Beton vejer ca. 2,2 kg pr. liter. Almindelig blanding 1:4:7 cement, sand og f.eks. perlesten er stærkt nok, men vil du have det stærkere kan du blande i forholdet 1:3:5.
Hvad vil du lave piggene af?

fase
Det der er vigtig for styrken på sådan en tromle er armering og vibrering. På landet i gamle dage havde de fleste landbrug sådan en tromle. Der var ikke armering i og heller ikke vibreret. De holdt fint.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har kigget på noget tørbeton som stolpebeton og støbebeton men det lader ikke til at være så tungt. 20 liter ud af en sæk på 25kg. Det ville ellers være nemmest kun at skulle blande vand i.
Piggene vil jeg lave af 12mm tentorstål.
Den beton du beskriver, stolpebeton og støbebeton, er ikke beton men cementmørtel. For at det skal være beton, skal det bestå af cement plus de to tilslagsmaterialer sand og sten. Det du beskriver vejer 1,25 kg/L, når du tilsætter sten kommer du på de ønskede 2kg/L

fase
Atha skrev den 11-01-2022 15:37:56

Så må jeg prøve at finde nogle perlesten. Tak for svarene.

 Du kan naturligvis også bruge andre sten f.eks nøddesten. Perlesten har jeg nævnt, fordi de er nemmere at skovle i. Du skal formentlig ikke bruge større mængder så det er frit valg på alle hylder. Kan du få fat på noget knust granit får du den bedste sammenhængskraft i betonen.


fase
Hvorfor ikke bare bruge støbemix? Mange tømmerhandler sælger det på skovlmål.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ser også ud til at granitskærver kan fåes i meget mindre mængder end perlesten. 20kg sække. De er så 8 til16mm.
Kom lige til at tænke på om blandingen i fx stolpebeton svækkes ved at putte sten i den. Eller gør det ikke noget i mindre mængder. Stolpebeton har op til 8mm. Så vel ikke så mange ekstra sten der skal tilføjes?
Stolpe beton er så også den absolut svageste færdigbeton du kan købe, hvorfor ikke bare blande det selv?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Køb noget grøn Ålborg portland cement og noget støbemix og bland det. Støbemix kan hentes i grusgrave og koster ikke det store. Du for en meget stærkere beton end stolpebeton.
Se Ålborg Portland hjemmeside for ideer. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis