Hvordan støber jeg gulv oven på eksisterende?

Hej
Jeg har et kælderværelse på 24m2, hvor jeg vil have vandbåret gulvvarme. I dag er der ca. 10cm isolering (iflg. weblager.dk) og ovenpå det de gamle "orange" klinker (se billede).Jeg påtænker at bruge Uponors MiniTec system, og efterfølgende lægge fliser og i den forbindelse har jeg følgende spørgsmål:

1. Kan jeg klistre MiniTec pladerne direkte på klinkegulvet uden at prime og jævne gulv?
2. Kan jeg hælde selvnivellerende direkte på (uden klinker er primet eller behandlet på anden måde)?
3.Hvor meget spartelmasse skal jeg bruge (hvis jeg følger anvisning er det 1,8 kg. pr. mm. pr. m2. Det giver lidt over 600 kg. spartelmasse, men er det korrekt? MiniTec pladerne tager vel også en del plads)?
4. Skal jeg bruge en pigrulle (anbefales på YouTube) til at undgå lufthuller, når der er slanger i spartelmassen?
5. Jeg er en amatør gør det selv mand, og har aldrig prøvet det før - kan en "amatør" godt kaste sig ud i sådan en opgave? (tilslutning til eksisterende gulvvarme sker af professionel VVS'er).

Jeg vil sætte rigtig stor pris på jeres tilbagemeldinger og tanker, inden jeg kaster mig ud i det.

Hilsen
Jes
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jo være en meget dyr måde at varme en kælder op på , især  med de her stigende energipriser .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du skal Prime fliserne, efter afrensning.
Hvis de lyder hule nogle steder, skal de af.

600kg passer sikkert meget fint, 24m2 er jo en del. Det er kun 30sække hvis det er 20lg hver.

Det er gulvvarme producentens estimat du skal gå med, og ikke producenten af spartel, så får du det rigtige tal.

Overvej at at hive fliser af, så får du ikke stjålet din rumhøjde.

Det kommer til at koste lidt i varme, som der tidligere er skrevet.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gregeren skrev den 09-01-2022 18:23:59

Du skal Prime fliserne, efter afrensning.
Hvis de lyder hule nogle steder, skal de af.

600kg passer sikkert meget fint, 24m2 er jo en del. Det er kun 30sække hvis det er 20lg hver.

Det er gulvvarme producentens estimat du skal gå med, og ikke producenten af spartel, så får du det rigtige tal.

Overvej at at hive fliser af, så får du ikke stjålet din rumhøjde.

Det kommer til at koste lidt i varme, som der tidligere er skrevet.

 Hej Gregeren

Hvilken primer vil du bruge?

Og vil du blot hælde det selvnivellerende udover eller vil du sikre dig mod lufthuller? Og i så fald, hvordan vil du gøre det?

Og så et tillægsspørgsmål. Vil du støbe gulvet før du får VVS ud og montere slangerne, eller vil du montere gulvvarmen før du støber?

Jeg ved det kommer til at koste på varmen, men der er også alm. radiator, og det skal kun være komfort varme:-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også