Ny terrændæk med gulvvarme

Hej LDS

Jeg er i gang med at lave et nyt terrændæk med gulvvarme i mit hus fra 1972-76. Bryder alle 168m2 op ved at skærer betonon fri fra væggene  ca 15 cm fra, men lader de indvendige murstensvægge stå. Hvilket jeg er læst og hørt at man så ikke behøver at understøbe dem pga de 15 cm. Er der nogen der har erfaring der kan be- eller afkræfte dette?
Huset er med gitterspær, så væggene er ikke bærende.

Mvh 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke en løsning der kan anbefales da der er stor risiko for at det skrider + du svækker en del af funderingen ved at fjerne jord og erstatte det med isolering.
Hvor har du læst det med de 15cm?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 cm som ve Det er en dårlig og risikabel løsning.
Undermuring / støbning af indvendige væge er ikke en stor sag. Du skal under isolerings dybde men det er ikke 90 cm som ved ydermur.
Hvis du lader sådan en 40 cm bred sanddynge stå, så kan denne skride lidt sammen og den danner grobund for fremtidige revnedannelser i vægge, støbeskel til ny gulv vil være dårlig og dine varme slanger kommer ikke tæt på vægge. Desuden mangler du isolering på det sted.
Understøbe / mure med 2 - 3 rækker leca blokke så kommer du i mål. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BOFH skrev den 09-01-2022 14:31:39

Det er ikke en løsning der kan anbefales da der er stor risiko for at det skrider + du svækker en del af funderingen ved at fjerne jord og erstatte det med isolering.
Hvor har du læst det med de 15cm?

/BOFH

 Det er noget jeg har læst blandt andet herinde. Men jeg kan også se at mange anbefaler understøbning. 


På tegningerne over huset ligner det at underlæggende har deres eget fundament, men nok kun 30-50 cm. Behøves der stadig understøbning i dette tilfælde?
Hvis du graver ned under sokkel så under støbning. Og jo længere nuværende sokkel er nede des nemmere er det at understøbe. Så skal der muligvis kun 1 række leca blokke. Men det ser du først når du er i gang. Der sker ikke noget ved at grave ud midt i rummet, og så lade det stå i nærheden at gammel sokkel. Så er det nemt at grave hen imod sokkel i 1,5 m bredde lade 15 m stå og så igen grave ind. ( normalt 1 m ) men hvis det er skillerum med lidt sokkel så er det ikke så krævende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-01-2022 15:22:31

Hvis du graver ned under sokkel så under støbning. Og jo længere nuværende sokkel er nede des nemmere er det at understøbe. Så skal der muligvis kun 1 række leca blokke. Men det ser du først når du er i gang. Der sker ikke noget ved at grave ud midt i rummet, og så lade det stå i nærheden at gammel sokkel. Så er det nemt at grave hen imod sokkel i 1,5 m bredde lade 15 m stå og så igen grave ind. ( normalt 1 m ) men hvis det er skillerum med lidt sokkel så er det ikke så krævende. 

 Okay, vi overvejer om det er denne løsning eller fjerne dem og bygge nye bagefter. Kan jeg så fjerne betondæk helt ind til mur med det samme eller er det også 1,5m ad gangen?

Annonce
Hvis der er sokkel på 30-50 cm ned så kan du fjerne beton helt ind til mur med det samme. Grave ud uden at komme under sokkel, og derfra få understøbt inden du graver helt ned. Du må gerne grave længere ned midt i rummet, indtil ca. 0,5 m fra sokkel.
Det er først i nyere tid at man er begyndt at stille skillerum direkte på beton pladen. Altså støbe hele gulvet og bagefter lave skillerum.
På den tid hvor dit hus er lavet var det mest almindeligt at sætte en lille sokkel, mure skillerum op og derefter lave beton gulv i hvert rum. Derfor kan du ikke lade 15 cm stå da der sikkert er en revne langs væggen så beton følger med helt ind til væggen når du begynder at hugge op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-01-2022 22:52:25

Hvis der er sokkel på 30-50 cm ned så kan du fjerne beton helt ind til mur med det samme. Grave ud uden at komme under sokkel, og derfra få understøbt inden du graver helt ned. Du må gerne grave længere ned midt i rummet, indtil ca. 0,5 m fra sokkel.
Det er først i nyere tid at man er begyndt at stille skillerum direkte på beton pladen. Altså støbe hele gulvet og bagefter lave skillerum.
På den tid hvor dit hus er lavet var det mest almindeligt at sætte en lille sokkel, mure skillerum op og derefter lave beton gulv i hvert rum. Derfor kan du ikke lade 15 cm stå da der sikkert er en revne langs væggen så beton følger med helt ind til væggen når du begynder at hugge op. 

 Okay. Har læst forskellige måder at understøbes på, det meste dog om kælder. 

Hvordan vil være den letteste og hurtigste måde? En støbekasse eller med lecablokke eller funda?

Jeg er aldrig hook på det letteste. For det ville være at blive siddende i sofaen til din lyst til om forandring driver over  
Den bedste måde er at grave ud i midten så der er let adgang ind imod sokkel. Grave derind på 1,5 m bredde (hvis der er lidt sokkel) og så grave en pæn rende 24-25 cm under sokkel ( eller 44-45 cm 64.65 cm afhængig af sokkel)
Der må ikke graves ned og fyldes op bagefter. Det skal være moder jord der at støbes på. Det gøres naturligvis kun fra den ene side. Når du kommer til næste rum så er denne væg jo færdig. 
Så lægger du et lag beton / mørtel ned i bunden og sætter leca blokke i række. Der skal være 1,5 -.2 cm op til gammel sokkel som du har børste ren op under.  Dagen efter fuges de 1,5 -2 cm og fugen presses godt ind så den fylder det hele ud. Skal det være helt fint fuges med element mørtel. Der har den egenskab at det over hovedet ikke svinder ind. Du kan lave 1,5 m et sted og så lade 1,5 m stå medens man tager 1,5 m et andet sted. 2 dag efter fugning kan du tage de 1,5 m imellem 2 støbninger. Fordi jeg går op på 1,5 m er når det ikke er bærende væg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg fik understøttet med 2 rækker lecablokke og murede det op med ekspanderende beton. Jeg ville helt klart understøtte, da der vil være mærkbar forskel i gulvtemperatur, hvis du skærer i beton og ikke understøtter. Jeg tog den beslutning om ikke at fjerne indvendig sokkel til bærende vægge og her kan jeg sagtens mærke temperaturforskel. Jeg understøttede cirka 14 meter på 3-4 dage inkl. Gravearbejde. Alt sammen efter arbejdstid 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis