At male på olieret teaktræ

Jeg har et 3-fløjet teaktræsgarderobeskab, som jeg gerne ville male i lyse farver. Jeg er lidt usikker på fremgangsmåden ved at male på olieret teaktræ. Hvordan afrenser man olien, og skal man bruge en bestemt malingstype, for at den hæfter ordentligt og holder sig pæn?
Vh Hardy Poulsen.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
optisana
optisana
552 5471
At afrense olien vil nok være spild af tid,rens med grundrens,og matslib med korn 240.Det vil nok være for risikabelt at anvende ackrylmaling,da det binder dårligt på alkydmaling.

bh
TRRA
TRRA
1152 2770
Du har to potentielle problemer - en akrylmaling risikerer at hæfte dårligt og en oliebaseret risikerer ikke at hærde op på gammel linolie. Det kommer meget an på, hvor meget oliering skabet har fået.  

Udover afvask og slibning, ville jeg teste først et diskret sted med en oliebaseret grunder - og fortsætte hvis den hærder op og sidder fast

Mvh Troels
Rantzau
Rantzau
3341 2970
Teak er meget olieholdigt, og så forslår grundrens som et plaster på et åbent benbrud.

Som minimum skal du anvende krystalsæbe til affedtning, og det skal gentages flere gange. Da du ikke behøver at tage hensyn til misfarvning, kan du også bruge skrappere affedtningsmidler baseret på alkohol eller skrappere opløsningsmidler.

Affedtning er essentiel af årsager som TRRA har nævnt.
Annonce
Annonce
kurta
kurta
508 4800
Vi har tidligere med succes brugt Sigma Renova Isotop, som er en spærrende maling, med succes.
Det var i et hus med finerede teaktræsdøre, som oprindeligt var lakerede, men hvor beboeren med jævne mellemrum gav dem olie. Vi forsøgte med forskellige spærregrundere med dårligt resultat - det slog i gennem.
Så prøvede vi med den fra Sigma, og så var problemet løst. En gang grunder og efterfølgende alm. maling. Absolut intet gennemslag.
Jeg har også brugt det til mange andre ting, hvor jeg frygtede gennemslag, bl.a. til lofter i hus, hvor der havde været røget. Altid med succes. En gang Sigma og så en gang alm. loftsmaling.
Fordelen ved Sigma er også, at den er hvid som alm. maling, og derefter også virker som grunder.
Det har også været brugt på møbler af teak, bl.a. spisebord og stole.

Kurt B. Andersen
PeterR
PeterR
3948 4000
Pas nu på, hvis det er fineret teak, det tåler ikke meget fugt, så slipper det. Jeg troede jeg havde fundet guldet på mit arbejde. Det lignede virkelig massive teak låger. Det var det ikke, kunne jeg se igennem hullet hvor låsen var monteret. De var dygtige i 40'erne. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk

Hardy Poulsen
Hardy Poulsen Trådstarter
7 8000
Tak for råd og tips. Nu føler jeg mig godt klædt på til snakken med min farvehandler
Vh Hardy
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Muldvarpe pistol erfaringer
    Lav-Have (læst 201 gange)
  2. Risikoen ved gamle utilgængelige varmerør
    Lav-Hus (læst 234 gange)
  3. Fugtige spær - hvor kritisk er det?
    Lav-Hus (læst 364 gange)
  4. Hvilket rørgevind er dette? (23,8 mm??)
    Lav-Hus (læst 423 gange)
  5. Tilkobling af stor luftkompressor?
    Værktøj og maskiner (læst 269 gange)
  6. Skal gardiner går ned over radiatoren?
    Lav-Hus (læst 247 gange)
  7. Reparation af udendørs vandhane
    Lav-Hus (læst 223 gange)
  8. Hvordan flytter jeg en marmor bordplade?
    Lav-Hus (læst 170 gange)
  9. 3 faset motor på 2 faser
    Værktøj og maskiner (læst 338 gange)
  10. Hvordan mures en rund væg?
    Lav-Hus (læst 677 gange)
Video

Artikler & guides

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Brugen af kalkmaling er utrolig trendy, da det giver et råt og naturligt resultat. Overvejer du...

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Er det på tide at give nyt liv til brædderne i hjemmet? Måske dine trægulve er blevet lidt for...

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Du bør læse med i denne guide til brugen af indfarvet spartel, hvis du er træt af at have et hjem...

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også