Erfaring med 30mm EPS Gulvvarmeplade til 20 mm. slange

Hej

Er der en herinde der har noget erfaring med 30mm EPS Gulvvarmeplade?

Vi spøger da vi har købt et hus fra starten af 70erne på 240m2 hvor der er støbte gulve og halvdelen af disse gulve har indlagt gulvarme med kobberrør, og kun med enkel strengs fremførings termostat til at styre hver sin sektions af gulvvarmen.
Det vil koste ca. 300.000-500.000 kr. at få gulvet op og isoleret efter gældende regler, men det er der ikke økonomi i, da besparelsen vi får ud af det ikke vil modsvare det det koster og tilbage betalingen vil være alt for lang.

Så er spørgsmålet, nå vi nu alligevel gerne vil have udskiftet det gamle gulv belægning og lagt et nyt (laminat gulv), vil det så være en ide at ligge 30mm EPS Gulvvarmeplade lige under det nye gulv med 20mm gulv varme slanger i? tænker det vil give os en gulvvarme der reagere meget hurtigere og vi kan få en rigtig gulvvarme styring på!

Vi håber at der er en der har prøvet dette i et 60-70er hus og som vil deres erfaring.

BR
   Manley

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen erfaring
Men i får sikkert problemer med dørhøjde og eventuelt lofthøjde. Ligeledes vil jeg tro at forbedringen bliver minimal. selv om gulvslanger ligger over beton gulvet så vil beton pladen jo også blive opvarmet. Det vil så oplagre varme energi på næsten samme måde som det nuværende system.
Det eneste i sikkert vil opnå er lidt mere jævn varmefordeling. Hvis i har fjernvarme som varmekilde så kan der være høj fremløbs temperatur og derfor varmere gulv der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej

tak for dit svar.

Vi får ikke problemer med dørhøjde da der ikke er nogle døre i den del af huset, så kan der måske blive ca. 20mm højde forskel ved den dør ned til vores sove afdeling.

Du tænker ikke vi kan spare noget på varme regningen ved at bruge en pumpe shunt til styre varmen med i stedet for det et strengs anlæg der er nu hvor varmen bare løbere igennem en termostat og og direkte ud igen?
den måde køre alt vores gulvarme på i huset.

BR
    Manley

Har du tænkt på at koble din nuværende gulvvarme med en separat pumpe, så fordelingen er mere jævn, men hvor godt er dit nuværende betongulv isoleret? ( tænker max. 100mm. )
Min kammerat lavede fordelingsplade varme på nyt gulv af regler i stuerne ned mod krybekælder. Så vidt jeg ved kører det med returventil, men slangerne skal selvfølgelig lægges optimalt, i forhold til gennemstrømning. Det fungerer fint, men det bedste er jo separate kredse, der giver ens gulvvarme.
Ps.- de plus 30mm gulv højde, er jeg ikke vild med - hvad bliver lofthøjde herefter?

Jeg har i min tilbygning lagt 19mm nordic EPS plade til 16mm slange med en cc afstand på 150mm.

Hurtig gulvvarme, dog kan jeg med bar fødder mærke hvor slangerne er lagt, så prædiken med jævn varmefordeling med de her varmefordelingsplader er i min optik noget vås i praksis. Yderligere er EPSen simpelthen for blød. Dernæst skal du have 2 seperate shunts, hvis du kører med let og tung gulvvarme , da fremløbstemperaturen i let gulvvarme skal være noget lavere end tung gulvvarme.

30mm eps plade og 20mm slange har cc afstanden 250mm. Jeg blev af Nordic frarådet at anvende 20mm til beboelse, da man VIL kunne mærke kolde spots.

Indtil du oplyser om hvilken varme kilde du har kan man ikke sige noget om besparelser.
Har du fjernvarme vil du sikkert opleve større problemer med afkøling hvis du laver moderne gulvvarme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis