korrespondance + phillips hue wallswitch

Hej alle,

er ved at installerer phillips hue wall switch moduler i mine stik kontakter, men er blevet lidt i tvivl om korrespondance delen,

nedenfor har jeg prøvet at lave en tegning over hvordan ledningerne er trukket, har brugt et ohm meter.

jeg ville tro at jeg bare kunne samle rød ledning og lampe ledning i en muffe i kontakt 1 for at give lampen konstant strøm, fjerne alle ledninger fra kontakterner (og muffer på de enkelte) - også tilslutte wall switchen til kontakten, hvor sort og grå var tilsluttet før.

det virker, men pludselig er der strøm på alle de grå og sorte ledninger,, ikke fuld strøm men så'en ca halvt lys på pol søgeren i forhold til rød ledning.

og det bør der vel ikke værer?, - forstår bare ikke hvorfra det kommer, da de ender blindt i hver sin kontakt.

Med venlig hilsen
claus

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at forbinde sort og grå ledning med en muffe. Så burde der være konstant spænding på lampestedet. Den røde skal ikke bruges, fordi det er en intern forbindelse mellem de to korrespondanceafbrydere, så den får en muffe i begge afbrydere. Der skal ikke være nogen ledninger med spænding i afbryderne. Derefter forbinder du de to ledninger fra modulet til afbryderen. Skal du kunne betjene lampestedet fra begge afbrydere?

fase
Polsøger kan vise det underligste især når du skriver 1/2 lys De dur simpelthen ikke som måleinstrument medmindre man er meget bekendt med deres mangler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
i kontakt 1, har fjernet muffen der samleded 1,2 -nu er der fuld spænding på 1, lidt spænding på 5 men ingen på 6 og 4 og 2 - og 3 er til lampen

 i kontakt 2 hvis jeg fjerner muffen 3 som samler de 2 røde, kommer der slet ikke noget strøm til kontakt 1

ja de skal kunne styres fra 2 kontakter, - der er 2 porte på hue wall switchen, og tænkte at hvis jeg er heldig kunne jeg bruge de to ledninger som er i overskud fra korespondence til at styre port 2, - men ved så ikke om det er lovligt at bland svagstrøm og vekselstrøm på den måde - men ellers ska jeg bare havde installeret en wall switch mere i den anden kontakt

  
@ev elmand  prøvede lige med et volt meter og den siger der er 73volt mellem nul og ledning 5 i kontakt 1 - hvordan kan det forekomme ??? :)  
Ledning 1 og 2 er den samme ledning. Fjern den stump sort, der er i afbryderen (1) og sæt sort (2) i afbryderen.
Det ville være fint med et billede af hver afbryder set bagfra med ledningerne monterede, så det er muligt at se forbindelserne. 

fase
Annonce
bagfra var de monteret sådan her,
kontakt 1 top: sort, sort | grå, grå
             bund: rød, rød

kontakt 2 top sort, tom | grå, tom
            bund: rød rød

i kontakt 1, er der et strøm udtag i bunden, den sorte stump, er rød :)  - og ville tro den skulle muffes med ledning 2 for at fører strømen viderer ud i huset, --- strøm udatget fungerer fint.

I første omgang skal jeg bare havde konstant strøm til lampen, uden nogen tilslutninger til kontakten (kontakt 1 led 3) - og uden at havde halv spænning på de sorte og grå ledninger

med et ohm meter har jeg sporet at den grå + sorte i kontakt 2 gåt til kontakt 1, - den anden sorte i kontakt 2 går til lampen, og den anden grå i kontakt 2 har jeg ingen ide om -- den røde går jeg ud fra er fasen og er serie fobundet gennem alle kontakter / stik i hele huset og har ikke som så'en noget med korespondance at gører
     
fandt ud af det :)

og ev elmand du har helt ret, det kræver viden at bruge en pol søger, det er ikke en strøm søger men nærrmerer en spændings søger,

og grunden til at der spænding på de grå og sorte ledninger, selvom de ikke er forbundet til noget i hver sin dåse er pga elektromagnatisme fra fase ledningen der løber med dem.

lavede et hurtigt forsøg med et 25m kabel og et 10m kabel, hvor jeg tog en leder fra 25m kablet og en leder fra 10m kablet og tilsluttede strøm og en lampe, - her efter kunne jeg måle 230V mellem nul og fase, og 210V mellem nul og den leder som ikke var brugt i 25m kablet men bare løb ved siden af en strøm førende leder - ret vildt :)

Gode forsøg, men det er en kendt del af el-fysikken ved vekselstrøm. Og for at kunne måle det i så små forsøg som du laver skal man have multimeter med meget høj modsand. Altså meget lille forbrug. Ellers "spiser " den hele spændingen.
Det påvirker kommunikations kabler såsom telefon og computer ledninger. Derfor bruges snoede ledninger. På den måde kan man populær sige at der er lige meget påvirkning på begge ledere af både plus og minus magnetisme, som så ophæver hinanden. Ved særlig følsomme ting bruges skærmede kabler.
Når højspændings ledninger på 10 kv hænger i en trekant opstilling er det ikke tilfældig. Så påvirkes lederne lige meget.
Det kan man ikke så nemt på 60 og 400 kv. f.eks. Så derfor skifter lederne plads med nogle kilometers mellemrum. Den i midten kommer ud til en side og påvirkes så kun fra en side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kender ikke super meget til el fysik (dog lidt mere nu) :) - så det kom ret meget bag på mig at pol søger lyser og jeg kunne måle 70V på en ledning som ikke burde være forbundet med noget - men super at det kan forklares :) - så kan jeg komme videre i projektet

og tak for råd og ny viden

/claus

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis