limtræsbjælke buer

Hej

Skal ha udskiftet vinduer på vindue tll sommer - over vinduer ligger hvad jeg formoder er en limtræsbjælke som er ca 6m lang - når jeg tager vinduerne ud til sommer, bør jeg så være bekymret over bjælken buer lidt ned som den gør. Vinduerne er jo ikke bærende ? har markeret med lidt røde streger så man kan se hvor meget det drejer sig om


p /p
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag det midterste vindue ud og sæt et stykke 4X4" (100x100mm) ind, så det bærer bjælken. Fjern derefter de resterende vinduer og sæt de nye i. Fjern afstivningen og sæt det resterende vindue i. det var den metode tømreren brugte, da han udskiftede facaden i mit hus. Vinduer bliver bærende, hvor to rammer er skruet sammen. Det er de sikkert også nu.

fase
S. Fabrin skrev den 09-01-2022 13:32:00

Tag det midterste vindue ud og sæt et stykke 4X4" (100x100mm) ind, så det bærer bjælken. Fjern derefter de resterende vinduer og sæt de nye i. Fjern afstivningen og sæt det resterende vindue i. det var den metode tømreren brugte, da han udskiftede facaden i mit hus. Vinduer bliver bærende, hvor to rammer er skruet sammen. Det er de sikkert også nu.

 Forstår hvad du skriver, men de nye vil vel på intet tidspunkt komme til at røre bjælken da der jo fuges hele vejen rundt som der er nu? 


p /p
Hvis vinduerne ikke rører ved limtræsbjælken, er der ingen støtte fra vinduerne. Det betyder, at du bare skifter vinduerne uden at tage hensyn til limtræsbjælken. Inden du tager vinduerne ud, undersøger du lige, om der en afstandsklods, som skjules af fugen, mellem samlingen af to vinduer og bjælken. Er der ikke det, er bjælken selvbærende og ligger kun af på muren i enderne.

fase
Hej Jannik,

Ønsker du at komme af med limtræsbjælkens synlige nedbøjning, når nu du alligvel skal i gang til sommer. Eller går din bekymring blot på selve udskiftningen af vinduerne?

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
HvadSkalDerTil skrev den 07-02-2022 15:58:18

Hej Jannik,

Ønsker du at komme af med limtræsbjælkens synlige nedbøjning, når nu du alligvel skal i gang til sommer. Eller går din bekymring blot på selve udskiftningen af vinduerne?

 Det er blot bekymring om det hele braser sammen, men vinduerne er ik bærende så tænker det går?


p /p
Annonce
Hej Jannik,

Personligt ville jeg gerne reducere eller gerne helt eliminere en sådan nedbøjning (mine øjne vil altid "irriteres" over det :-)). En måde at gribe det an på kunne være følgende opskrift:
  1. Anskaf et fladjerns-profil i samme længde som bjælkens span over vinduerne. Se hvad du kan få fat i mht. bredde , dvs. a la bjælkens bredde. Tykkelsen af fladjernet begrænses af afstanden ned til de nye vinduers overkant.
  2. Få boret alle huller (til montage op i bjælkens underside) i fladjerns-profilet i god tid, så det er klar til montagen til sommer.
  3. Afmonter gamle vinduer og fjerne løse fuger m.m.
  4. Monter midten af fladjernet under midten af limtræsbjælken. Forsæt montagen ca. en meter til hver side fra midten.
  5. Benyt fx en passende anordning (donkraft eller MEGET forsigtig brug af hydraulisk cylinder ...) og placer den under fladjernets midte (dvs. midt under limtræsbjælken).
  6. Tryk FORSIGTIGT bjælken op indtil nedbøjningen neutraliseres (eller om muligt en anelse mere opad).
  7. Fastgør resten af fladjernet under bjælkens underside.
  8. Når du aflaster din donkraft/cylinder, vil du have reduceret og sandsynligvis helt elimineret bjælkens nedbøjning.
  9. Monter dine nye vinduer og nyd det flotte resultat :-)

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Jeg er sikker på at fladjern op under underkanten af limtræ vil have meget begrænset virkning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-02-2022 16:28:07

Jeg er sikker på at fladjern op under underkanten af limtræ vil have meget begrænset virkning. 

 Enig.


fase
Uden at blive for teknisk, så vil fladjernet øge limtræsbjælkens inertimoment betragteligt og dermed optage træk i bjælkens underside. Mit forslag svarer således ikke til "bare" at bøje et stykke fladjern :-)

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Det er delvis korrekt. 
For at det skal holde så skal fladjern ikke kunne strækkes OVERHOVEDET. Den forholdsvis lille bue det er, vil langt fra kunne opvejes af det stræk der allerede vil være i "slør" i skruehuller. 
For at få noget der virkelig vil styrke "potensen" så skal det være fladjern på siden af limtræsbjælke. 
Det har heller aldrig hjulpet på en buet bordplade at lægge fladjern under, Det skal være noget med højde så derfor en sarg. 
Det der alene kan hjælpe i denne sag er en støtte midt på hvis der er sokkel til det og plads imellem vinduer i partiet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis