Strøm om vinteren fra et 6 kWp solcelleanlæg

Er det muligt at regne sig frem til hvad man realistisk kan få fra et sådan anlæg på en overskyet dag i december/januar på et tag der ligger helt perfekt mod syd (35 graders hældning, intet der skygger) ? Har læst mig frem til at det reelt er lys og ikke sol panelerne generer strøm fra. Forventer ikke det er synderligt meget, men har absolut ingen idé om hvad meget/lidt det kan tage af vores daglige forbrug i disse tider.
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke se på invertere, hvad solcellerne leverer?

fase
Som du kan se så har vi et 4.9 kw anlæg i skrivende stund diset uden direkte sol ca 80w

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Stort set igen ingen ting!   
Mit tidligere hus hvor jeg i 2012 monterede et 6kWp solcelleanlæg stik syd, her producerede solcelleanlægget maks 50 kWh i hele december og januar. I juli måned producerede anlægget 1200kWh   
Forvent minimal produktion produktion i november, december, januar og februar. Marts kan blive en OK måned, hvis solen skinner og det samtidig er koldt. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Tak for super feedback! Svaret som jeg forstår, er at det ikke bare "småt" med produktionen, men ret beset intet. Så handler det jo blot om at den store mængde produktion i de gode måneder reelt kan bruges :)
Har et 6,9kw og det har i dag lavet 834W så tæt på ingen ting, men sidste år lavede det 6044KWh så selv om anlægget er stik syd så får man ikke alle 6,9KW.

/Steen
STH skrev den 09-01-2022 19:22:41

Har et 6,9kw og det har i dag lavet 834W så tæt på ingen ting, men sidste år lavede det 6044KWh så selv om anlægget er stik syd så får man ikke alle 6,9KW.

/Steen

 Nej det er jo fordi det er 6.9kwhp dvs watt peak. Det er ikke mange timer at det hele er optimalt. Vores gav 4.782kwh. det første år siden har det givet mindre. Er spændt på her til sommer så kan jeg lave et 10år gennemsnit.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Morten Hjort skrev den 09-01-2022 17:23:27

Tak for super feedback! Svaret som jeg forstår, er at det ikke bare "småt" med produktionen, men ret beset intet. Så handler det jo blot om at den store mængde produktion i de gode måneder reelt kan bruges :)

Jep. Det er nok en del af årsagen til at landet ikke er oversvømmet med private PV anlæg selvom priserne på paneler er raslet ned de seneste år. - Om vinteren laver anlægget ingen ting og om sommeren kan du få lov at forære strømmen væk eller bruge den til at varme brugsvand op.

 

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis