Fugt i skur - ventilation, isolering?

Jeg har virkelig brug for noget hjælp, så håber I kan komme med nogle gode forslag!

Har bygge dette skur i min have:
https://solundhuse.dk/produkt/brenda-2-malet-hytte/

Der er lige nu - selvfølgelig - ret fugtigt i skuret, da der ikke er noget ventilation/udluftning. Er det tilstrækkeligt, at jeg bare borer huller til en 125 mm udluftningsrist oppe under taget f.eks. på forsiden og bagsiden af skuret - vil det give tilstrækkelig ventilation, så der ikke kommer kondens i skuret? Eller skal jeg have monteret en lille fugtstyret ventilator?

På sigt var det min hensigt, at jeg ville isolere skuret (så jeg kan bruge det til værktøj, hynder mv.) med afstandslister på indersiden (20 mm vægge og 50 mm loft), vindpap og så 100 mm mineraluld, men jeg kan læse flere steder, at det kan være en dårlig ide grundet fugt mellem vindpap og yderbeklædning.

Det jeg heller ikke kan forstå er, hvordan eventuel fugt mellem yderbeklægning og vindpap skal kunne ventileres væk - altså det mellemrum på 20 mm mellem vindpap og yderbeklægning er jo lukket helt af, så jeg kan godt forstå, hvis der bliver et problem med opfugtning af yderbeklædningen - eller er det mig, som har misforstået et eller andet?

Andre gode forslag modtages med kyshånd!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal have det isoleret, hvordan er gulvet opbygget ?
Ventilationens effektivitet, er afhængig af luftfugtigheden udendørs.

Jeg har et par skure med betongulv uden isolering i gulv, væge og tag. jeg har ingen problemer med fugt, jeg har ingen ventilation.
(siderne i mine skure, er med undertagsdug, som er vindtæt, men åndbart.)

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan ikke isolere denne konstruktion indefra, de skal gøres udefra, så du kan få etableret de n fornødne ventilation i top og bund.
De nuværende vægge fungerer så som inderbeklædning.

Hvilken type tag har du i dag? Et tyndt pladetag vil altid skabe kondens.

Elektronikteknikeren
Det giver mening, at det skal beklædes udefra for at skabe ventilationen. Kunne simpelthen heller ikke forstå, hvis det andet var en god ide :-)

Taget er tagpap med brændt på brædder med fer or not.
Tagpap burde være ok. Hvordan er der funderet?

Elektronikteknikeren
Skuret står på et flisefundament. Det er 6 bjælker, som ligger på fliserne, så trægulvet i skuret er løftet 5 cm op over fliserne, og jeg har lukket af for gnavere i siderne, men lavet et par ventilationsriste, så der kan komme luft ind over.
Annonce
Du skal også have en fugtspærre i gulvet, grundfugt kommer hele året, så det er godt at få skærmet af nedad til.

Elektronikteknikeren
Tak for svarene :-)

Har du tanker om jeg skal bore ud til at par ventilationsriste for at sikre en god udluftning eller om jeg skal have en ventilator eller en helt anden løsning?
Det er en udemærket idé med et par passive riste, ja.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også