Nyt armatur - Nu er vandet for varmt?

Hej Allesammen.

Jeg købte igår et nyt armatur og brusesæt (Hans grohe, crometta s 240) på DBA.dk
Mine vvs-færdigheder er ikke-eksisterende, så jeg var ret imponeret over at det lykkedes mig at montere det.
Men nu er temperaturen på vandet enten helt kold eller virkelig varm. Derudover bliver den varm når jeg skruer ned og omvendt.

Har jeg skudt mig selv i foden ved dette køb eller er der en løsning på det?

Mvh.
Mads Christiansen 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er dit nye armatur helt nyt og ubrugt?
Når du tapper vand, er det så den venstre rørstuds i væggen der er den varme?

Søren O
Tillykke med di nye karrierer som VVSer. 
Jeg syntes at have læst herinde engang at der findes armaturer der er omvendt mht. kold / varm. Det finder du ud af ud fra det som søren skriver, varmt rør til venstre. Det der kan drille er også vandtryk, hvis det ikke er ens. Kan se at badeværelse nok. er renoveret inden for de seneste 25 år. med antik marmor. Så hvis man da væggen blev renoveret ikke lavede vvs, så kan det være omvendt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for hurtig respons. 

Armaturet var brugt, men så lidt at det ser fuldstændig nyt ud, uden slid eller synligt kalk. 

Det er den højre rørstuds som er varm.
På det gamle armatur instillede man varmen til venstre på armaturet og ikke til højre, som man gør på det nye. Kan det have betydning? 
De fleste armaturer er lavet, så det varme vand skal komme ind til venstre.
Så du har to muligheder. Enten får du ændret i din rørføring, eller også skal du købe et andet armatur.
Da du har synlige rør, er det ikke meget kompliceret at ændre rørene, så det er nok at foretrække, men du skal nok have en vvs'er til at gøre det.
Vælger du at købe nyt armatur, så hedder de rigtige noget med "omvendt rørføring" hos forhandlerne.
Ja, de skal byttes rundt, så det varme vand er røret til venstre. Det ser ud til at være relativt let at gøre under armaturet, men måske det er lettere (og pænere) at gøre det der hvor rørene er tilsuttet i den anden ende.
Det er noteret Jenshøj. Jeg får en VVSer til at se på det.
Har iøvrigt lige prøvet at vende armaturet rundt. Og så fungere det fint 🙃
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis