Nye brandkrav årsskiftet 2022?

Hejsa, jeg har lige siddet og læst lidt i bilag 1a præaccepterede løsninger i bygningsreglementet, der er kommet en ny udgave ved årsskiftet.
​I det gamle står det at der ikke er krav til åbninger mellem integreret carport og beboelse hvis bare carporten er åben på 2 sider.
Dette afsnit kan jeg ikke finde i den nye vejledning, nogle der ved om det er en stramning i reglerne, eller har jeg overset noget

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Der beskrives at der ikke er brandkrav til døre, vinduer eller åbninger hvis der placeres sådan nogle mellem carporten og beboelsen, når 2 sider er åbne. Der beskrives ikke om der skal eller ikke skal være en åbning. Så det kan jo være lige meget om det står eller ikke står i ændringerne. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg har nok udtrykt mig lidt uklart, det jeg mente var at i den gamle udgave som der er vedhæftet screenshot af står der der ingen brandkrav er til åbninger, men i den nye står der at brandkrav også gælder døre vinduer ved intergrerende carporte
Et uddrag fra den nye
Der er helt korrekt.
Der skal desværre branddøre i efter seneste ændring i bygningsreglementet.
Men kan forstå at der ikke er søgt om byggetilladelse i nu så?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg kobler mig lige på her, dog i forb med nybyg - ved I hvornår det nye reglement er gældende fra, og ikke mindst hvornår det er blevet varslet?
På forhånd tak 🤗
Reglerne bliver opdateret løbende. Så det kommer an på hvad det handler om og hvornår byggeriet er opført/ skal bygges. høringssvaret (varsel) plejer at være tilgængelig mellem et halvt til et helt år før, men det er meget forskelligt. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for dit svar. Det er iforb med nybyggeri og nyt brandreglement i forhold til krav om branddør ind til huset i en integreret carport med 2 åbne sider.  Brandreglementet skulle være nyt og gældende pr 1/1 2022, men hvornår er det varslet?
Kan det passe, at der er kommet en ændring/er tillæg den 7/12-2021? Eller vil det være varslet 6-12 mdr i forvejen, som du nævner?
På forhånd tak :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis