Radiatorventil forindstilling skal den bare...

Hej... Nu har jeg googlet og læst som en sindsyg og jeg ikke blevet meget klogere :)
Jeg bor i et rækkehus med en 1sal. Har fjernvarme og eget fyr. (skiftet i 2017)

Der mange vejledninger om hvordan man skal indstille sin radiatorventil, har dog også læst den bare skal stå på N og lade termostaterne styre det..
Er der en klog en der kan vejlede mig lidt her :)
Har sådan nogle banditter som på billede..  
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke eget fyr (ingen ild), men en fjernvarmeunit.
Du skal indstille dine ventiler efter det øverste skema (fjernvarme).
Ideen med de forindstillede ventiler er at begrænse flovet gennem radiatorerne, så der sikres en ordentlig afkøling.
Blot en enkelt radiator afgiver for varmt returvand, kan det ødelægge din afkøling af fjernvarmevandet.

Søren O
Har du egen veksler og pumpe, eller er det direkte fjernvarme?
Edit: det ser ud til du har påfyldning og manometer, dvs. du har veksler og egen pumpe.

Så skal du som udgangspunkt bruge forindstilling til at sikre lige fordeling mellem radiatorer tæt på og langt væk fra din unit.

Start med at begrænse dem tættest på, mest muligt.

Og så skruer du op efterhånden som du kommer længere væk fra din unit.

De fjerneste radiatorer kan så stå på N, men kun hvis de ikke leverer nok varme ved en lavere indstilling.
Generelt kan du skrue op de steder hvor du oplever at det bliver for koldt.
Forudsætningen når du laver indstillinger er, at alle termostater står ens, f.eks. på 3.

Elektronikteknikeren
De røde er radiator ;)
De går fra 1-7 og så N.

Så i gangen 2
Stue 1: 5 (alm. størrelse)
Stue 2: 5 (den store ved vinduet)
Værelse 1 1sal: 2
Værelse 2 1sal: 2
Værelse 3 1sal: 3 1/2 (stor ved vinduet)
Badeværelset har gulvvarme.

Hvis det så ikke virker kan jeg stille alle på 1sal på N.
Men det lader nu til der masser af tryk.. :)

Mange tak for hjælpen pt.
Prøv nu blot at indstille ventilerne efter Danfoss tabellen, og så se tiden an. Det vigtige er at radiatorerne er kolde i bunden selv om du skruer helt op for termostatventilen.

Søren O
Syntes jeg læste returvandet ikke må kommer over 40 grader, og ind og retur skulle der mindst være 30  graders forskel på... 
Annonce
Netop, derfor er det så vigtigt med lav returtemperatur fra hver enkelt radiator.

Søren O
Ventilerne skal selvfølgelig indstilles så det er varmt nok i rummet. Det må have første prioritet frem for en kold retur fra radiatoren. Luk op for radiatorerne i alle rum, så ikke et rum skal varme resten op.

fase
S. Fabrin skrev den 09-01-2022 16:02:11

Ventilerne skal selvfølgelig indstilles så det er varmt nok i rummet. Det må have første prioritet frem for en kold retur fra radiatoren. Luk op for radiatorerne i alle rum, så ikke et rum skal varme resten op.

Det jeg med på, alle termostater står på 3. Der efter vil jeg lige prøve at skrue lidt op for ventilen hvis jeg føler det ikke er varmt nok i et rum. Alle rum bør jo have samme temp. med mindre de ikke bruges så kan de stå på 2 1/2 på termostaten.

Nu vil jeg lige sikker mig div. ventiler står korrekt først..
Det skal dog sige jeg lige har købt Danfoss link til hele huset, men jeg faktisk lidt i tvivl om det var en god ide og burde sende det retur... 
S. Fabrin skrev den 09-01-2022 16:02:11

Ventilerne skal selvfølgelig indstilles så det er varmt nok i rummet. Det må have første prioritet frem for en kold retur fra radiatoren. Luk op for radiatorerne i alle rum, så ikke et rum skal varme resten op.

Jeg har måske ikke udtrykt mig  præcis nok, når jeg skriver, at ventilerne skal indstilles så der er varmt nok. Jeg mener selvfølgeligt at forudindstillingen af flowet gennem radiatoren ikke begrænser temperaturen i rummet. En måde at styre returtemperaturen på er at regulere fremløbstemperaturen ved kedel eller varmeveksler.



fase
S. Fabrin skrev den 09-01-2022 22:04:27

Jeg har måske ikke udtrykt mig  præcis nok, når jeg skriver, at ventilerne skal indstilles så der er varmt nok. Jeg mener selvfølgeligt at forudindstillingen af flowet gennem radiatoren ikke begrænser temperaturen i rummet. En måde at styre returtemperaturen på er at regulere fremløbstemperaturen ved kedel eller varmeveksler.

Yes den fangede jeg :)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis