Ventilation af tagfod

Hej
Jeg skal til at efterisolere vores loftrum, og vil derfor starte med at sikre mig at loftet er godt ventileret. Det er et ståltag oven på et gammelt eternittag. Da jeg fik kigget på det, kan jeg se at ydermuren er ført helt op til eternittaget, så der ikke kan komme luft ind.

 Hvad vil være den bedste måde at etablere ventilation? Jeg vil nemt kunne bore en række huller i lægten. Alternativt skal man fjerne hele den øverste række mursten eller måske bare en enkelt mursten mellem hvert par spær.

Hvad vil være det rigtige at gøre?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et forslag kunne være at fjerne 1 mursten mellen hver sæt spær, og sætte en (Duka) murstensrist i hullet.

Søren O
Det kommer jo lidt an på hvad du har på ydersiden. Er der ingen ting så får du fugle, rotter op husmår ind på loftet. Er der udhæng med brædder i så er det bedst at fjerne en række mursten.
Der bør være 1,5 cm sammenlagt sprække i udhæng og 5 cm fra mur / isolering op til tag, og det gælder hele vejen langs huset, og det samme i den anden side. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er udhæng med brædder.

Tror jeg går efter at fjerne øverste række mursten hele vejen rundt og så opsætte insektnet og vindbrædt.

Normalt er det nok nemmest med stillads og tage 2. række tagplader væk. Men når du har ståltag over gammel eternit skiffer så er den mulighed ikke til stede.
Så ville jeg pille udhængs brædder ned og starte den vej fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis