Brændekløver

Jeg har aldrig brugt andet end manuel brændekløver (flækhammer). Hvis jeg nu vil investere i en maskine der kan klare bøg op til ø40 cm og ~33 cm lange, er det så nok med trykkraft på 8 tons?

Jeg kan alt - når det lykkes.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rce0852 skrev den 08-01-2022 14:06:39

Jeg har aldrig brugt andet end manuel brændekløver (flækhammer). Hvis jeg nu vil investere i en maskine der kan klare bøg op til ø40 cm og ~33 cm lange, er det så nok med trykkraft på 8 tons?

 Hej RCE

Blev selv lige lidt nysgerrig så spurgte min lillebror der laver en hel del brænde (han venter på leveringen af hans nr. 2 save kløveanlæg så det er langt fra hobby plan) svaret fra ham er at det kan du sagtens så længe det er til hobby plan, men du må jo forvente at det kan tage lidt ekstra tid og at du kan komme til enkelte stykker den måske ikke kan tage.
Hvis jeg ikke husker helt forkert så er der 25 tons kløvekraft på det gamle savekløveanlæg han har nu, men den klæber jo også i op til 8 stykker af gangen.
BTA Handyman skrev den 08-01-2022 17:18:17

 Hej RCE

Blev selv lige lidt nysgerrig så spurgte min lillebror der laver en hel del brænde (han venter på leveringen af hans nr. 2 save kløveanlæg så det er langt fra hobby plan) svaret fra ham er at det kan du sagtens så længe det er til hobby plan, men du må jo forvente at det kan tage lidt ekstra tid og at du kan komme til enkelte stykker den måske ikke kan tage.
Hvis jeg ikke husker helt forkert så er der 25 tons kløvekraft på det gamle savekløveanlæg han har nu, men den klæber jo også i op til 8 stykker af gangen.

 Jeg har hidtil ment, at jeg kunne kløve lige så hurtigt med en kløvehammer som med en af de billige brændekløvere. Men alderen er begyndt at trykke, så .......


Jeg kan alt - når det lykkes.
rce0852 skrev den 08-01-2022 17:59:20

 Jeg har hidtil ment, at jeg kunne kløve lige så hurtigt med en kløvehammer som med en af de billige brændekløvere. Men alderen er begyndt at trykke, så .......

 Så tænker jeg også det er fint med en brændekløver. Bare husk det kan koste lidt mere tid end en mere proff model. Men er nok ca. ligeså hurtigt eller lidt hurtigere end kløvehammer. Bedst er det hvis du kan få en model der kan stå oprejst. Så skal du ikke bære stykkerne op i den. 

BTA Handyman skrev den 08-01-2022 19:38:54

Bedst er det hvis du kan få en model der kan stå oprejst. Så skal du ikke bære stykkerne op i den. 


Jeg havde noget i denne stil i tankerne - men er lidt loren ved, om det er noget billigt skidt (Biltema, 8 tons)

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
8 ton er rigeligt til frisk fældet hårdttræ i nævnte dimissioner. Er træet først tørret et par år er sagen en anden. Så kommer maskinen på arbejde, men burde stadig kunne klare opgaven om end med besvær.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Denne her ser lidt omstændelig ud - og med dårlige arbejdsstillinger


Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg har en kammerat som har kløvet rigtig mange m3 med den du viste først. Jeg har godt nok hjulpet kam med ny pakning i en cylinder men det er vist almindelig slitage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mit råd er at du skal starte med at leje en. Så ser du om den passer til dit behov. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvor meget brænde laver du? For synes personligt 4000,- er dyrt hvis det kun er til dig selv og en 5-20 m3 om året. Laver du meget mere er det selvfølgelig ikke så slemt. Men hvis du ikke laver så meget, hvad så med at kigge brugt?
Der er eks denne:
https://www.dba.dk/braendekloever-naesten-ikke-b/id-1086575710/
Det er godt nok kun 6 tons modellen men tænker også den kan tage det meste af dit brænde.
BTA Handyman skrev den 09-01-2022 08:53:18

Der er eks denne:
https://www.dba.dk/braendekloever-naesten-ikke-b/id-1086575710/
Det er godt nok kun 6 tons modellen men tænker også den kan tage det meste af dit brænde.

 Det er et nyt sted jeg overtager om få dage, så ved ikke helt hvor meget jeg skal lave, men starter med at sige 8 RM/år. 

Jeg skal have oparbejdet et lager. Jeg har tænkt at købe en af de mindre af Skov- og Naturstyrelsens brændestakke bøg i nabolaget. Det skal så ligge et års tid mere hos mig inden jeg bruger det i brændeovnen (næste vinter med lidt held og god vilje).

Hvis jeg regner nogenlunde rigtigt, så er prisen ~375,- per RM + investeringer i udstyr + kørsel (ca 10 min. hver vej).

Jeg har to rimeligt gode motorsave (Jonsered & Stihl), en flækhammer, en lille trailer og rimeligt god tid (pensionist).

Hvis jeg kalkulere op imod brændetårne, så burde det vel være muligt, at finde en brændekløver der ikke vælter hele budgettet. Jeg har endnu ikke haft held med at finde en brænde-pusher der har kløvet brænde klar til ovn liggende (Jammerbugt kommune). Men det kan da være .....

Jeg kan alt - når det lykkes.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis