Ledningsfarver og stikkontakt

Jeg kæmper med en stikkontakt og farverne på ledningerne. Det er et hus fra starten af 70’erne og jeg kan ikke gennemskue de farver der er brugt rundt omkring i huset. Alle rum bruger forskellige farver.

Nu står jeg så med denne kontakt og kan ikke gennemskue hvordan jeg samler den korrekt. Nogle gode bud?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den sorte for  neden i stikkontakten, den hvide sammen med den hvide, enten i afbryderen eller stikkontakten
den røde , og den blå i de to klemmer foroven i afbryderen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det vil altid blive et gæt, når man ikke kan måle, og man kan ikke regne med at farverne er brugt "som man plejer".

Men når det nu er 70'er hus, så er en mulighed:
Rød og blå i hver side i toppen.
Sort ind i bunden, hvor der står N.
Og så den grå ind ved siden af den hvide ledning, som allerede sidder der.

Men.... som jeg lige ser det, så er den blå ledning kortere end de andre, og den kan kun nå til stikkontakten i bunden. Så det er også muligt, at det er den blå, som skal ind i N.

Eller sagt på en anden måde; man er nød til at måle, for at finde ud af det. Alternativt skal du finde ud af hvor kablet går hen (lampeudtag?) og tage et billede at det. Så kan det måske udledes.

Du kan jo starte med at sætte den blå i bunden af stikkontakt og den hvide/grå sammen med den hvide stump. Sætte en lampe eller boremaskine i stikkontakt og se om den virker. Gør den det så er du godt på vej og sætter de 2 sidste i øverst i afbryder.
Virker det ikke med lampen så er det sikkert den sorte der skal i bunden ved stikk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for hjælpen! Det rigtige svar blev som følger: 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis