Hvor dybt skal kloakrørene ligge på badeværelset?

Hej
Jeg er ved at grave ud til mit nye badeværelse. Jeg ved at jeg skal isolere med 40 cm flamingo og så derefter støbe ca. 10 cm betongulv, så der skal derfor graves lidt over 50 cm ned. Men hvad med kloakrørene? Hvor dybt skal de ligge? Kommer de til at ligge under de 40 cm flamingoplader? Og skal der bare lægges grus rundt om dem for at stabilisere og skal det så stampes bagefter?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Laver du selv kloak? Det kræver jo, principielt, en kloakmester.. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nej det får jeg en kloakmester til. Det er mere om jeg skal grave dybere ned end de 50 cm for at gøre plads til kloakrørene.
indvendig er der intet krav om hvor dybt de ligger , derimod er det en fordel at de er under isoleringen
en anden ting du tage højde for , er dybten de skal kobles på udenfor huset
og som lyhne1 siger , så må du ikke selv lave det , og ud fra den måde du spørger , vil jeg på det kraftigste fraråde dig at prøve 
Du skal ikke  grave længere ned end din isolering m.m. kræver. Den ekstra dybde du laver skal stampes op igen og det er ikke nemt at få vibrator ind til det. Kommer der et kloakrør graver man en lille rende.
Det er naturlovene der bestemmer. Altså der skal være fald på rørene, hele vejen. Så det er dybden på den udvendige som sætter den indvendige dybde.
Når du graver ned vil du sikkert støde på det gamle rør og det vil vise dig hvor du skal være. Ellers er der på grundtegninger ofte sat kotemål på brøndene.
Det er naturligvis lidt lettere at det ligger under isolering da man så er fri for at skære i plader for at få plads til rør. Men det vigtigste bagefter er ikek om du har brugt en time ekstra men derimod at " lortet flyder væk " uden problemer i al fremtid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis