Skur til pillefyr

Når man bygger et skur til et pillefyr, så er der nogen krav til materialer som fx. at vægge og lofter skal være brandgodkendte osv. Hvad angår gulvkonstruktionen, er der også her særlige krav? Skal det være beton for at blive godkendt? Eller må man gerne lave en almindelig trækonstruktion med strør, rockwool og gulvplader? Jeg formoder en kommune og skorstensfejer skal godkende det hele.

OBS. Skuret skal placeres et stykke fra huset. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan læse om fyrrum til pillefyr her    Link

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Dit forsikringsselskab skal også godkende det, og de kan sagtens være mere strikse end skorstensfejeren. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Prøve-selv-mand skrev den 08-01-2022 11:52:08

Når man bygger et skur til et pillefyr, så er der nogen krav til materialer som fx. at vægge og lofter skal være brandgodkendte osv. Hvad angår gulvkonstruktionen, er der også her særlige krav? Skal det være beton for at blive godkendt? Eller må man gerne lave en almindelig trækonstruktion med strør, rockwool og gulvplader? Jeg formoder en kommune og skorstensfejer skal godkende det hele.

OBS. Skuret skal placeres et stykke fra huset. 

Held og Lykke med dit projekt. Min lillebror er ved at etablere brændefyr. Det har han nu været i små 3 år. Fyret er købt og har bare stået. Han har haft bygningskonstruktør på og det er blevet godkendt flere gange for så at fjerne godkendelsen igen. Han har et nedlagt landbrug hvor han ville lave et brandsikkert rum i stalden til fyret. Det blev godkendt, da han så havde lavet det kom kommunen ud for at ville se det, så fjernede de godkendelsen, nu ville de have fyret skulle stå inde i et nyt brandsikkert rum som skulle stå inde i det andet brandsikre rum.

Det er som sagt stadig et igangværende projekt. Men indtil nu har det kostet ca det dobbelte af hvad der først var sat af til det.
Så held og Lykke. 
Jeg forholdt mig til den der brandteknisk vejledning og havde overhovedet ingen problemer med at få det godkendt ude i min garage. garagen bliver så en brandcelle for sig. det betyder så at der er begrænsninger på hvad der må opbevares i fyrrummet, men fejeren har nu aldrig brokket sig over at der er en rundsav et svejseværk oa. Da det blev godkendt var der ingen isolering i taget. Men da det er stålplader var der ingen vej uden om at de måtte godkende det. Siden er der blevet isoleret og beklædt med fibergips. Hvis det er et fritliggende skur så behøver der heller ikke at være branddør i skuret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 08-01-2022 19:54:37

Jeg forholdt mig til den der brandteknisk vejledning og havde overhovedet ingen problemer med at få det godkendt ude i min garage. garagen bliver så en brandcelle for sig. det betyder så at der er begrænsninger på hvad der må opbevares i fyrrummet, men fejeren har nu aldrig brokket sig over at der er en rundsav et svejseværk oa. Da det blev godkendt var der ingen isolering i taget. Men da det er stålplader var der ingen vej uden om at de måtte godkende det. Siden er der blevet isoleret og beklædt med fibergips. Hvis det er et fritliggende skur så behøver der heller ikke at være branddør i skuret.

Det er meget langt fra det min lillebror har oplevet. Men der kan jo også være KÆMPE forskel fra kommune til kommune. Arbejder blandt andet for et firma der ombygger fabrikker til lagerhoteller. Og det er fuldstændigt sindsygt hvor stor forskel og hvor forskelligt lovgivning er i forhold til brand godkendelserne fra kommune til kommune. Det er faktisk lidt hovedrystende og chokerende at forskellen kan være så stor som den er. 

Annonce
Anvisningen som Kovas henviser til er den korrekte som alle instanser skal og bør forvalte ud fra.

Desværre er der enkelte kommunale hvor forvaltningerne agerer noget autonomt. For den del år siden havde vi i vores landsby en tilsvarende sag med de forviklinger og forsinkelser som Erik beskriver.

Den tilknytte bygningskonstruktør var ikke skarp nok. Han godtog uden videre krav som nøgternt set tangerede omvendt bevisførelse. Han blev selvfølgelig fyret.

Den omtalte beboer i vores landsby forlangte forvaltningens afgørelser med henvisning til lovgrundlaget på skrift. Det fik han ikke, og det han fik var ikke fyldestgørende.

Sagen endte efter mange og lange omveje helt oppe i byrådets juridiske afdeling, hvor beboeren efter års venten fik ret og kunne få ibrugtagelsestilladelsen til sit fyrrum til fastbrændsel.

Sagen havde den afledte effekt, at forvaltningen fik en påtale. Det var kommunalbestyrelsen tvunget til, da det samtidig viste det sig, at der var rigeligt materiale til en klage til indenrigsministeriet over kommunalbestyrelsen havde udvist manglende tilsyn. Det havde nær kostet kommunaldirektøren jobbet.

Det efterfølgende forsikrings spørgsmål var en ren formsag.

Kender en ude for byen der ville indrette fyrrum i en staldlænge - det gav så meget bøvl, at han til sidst helt droppede det. I stedet købte han en billig skibscontainer, og der står pillefyret den dag i dag og tøffer derudaf.    
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også