Radon membran... HVAD smører man med?

Hej LDS'ere, 

jeg er ved at lave kælder... Hvad smører man gulvet med for at stoppe radon i at stige op?

Hvad gør man og hvad gør man ikke?

På forhånd tak for hjælpen 😊

Jakob
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, lip er egnet som radonmembran også. Bemærk dog at der stilles krav til lagtykkelse samt tætningsmetode/armering langs væggene.

Endvidere er det ikke sikkert at det er egnet, såfremt du har opstigende grundfugt, da det så kan lukke fugten inde, hvilket resulterer i afskalninger over tid.

Hvad er dit specifikke mål, og hvad har du af kæler pt. vedr. alder/materiale/opbygning/isolering/dræn.
Har du målt dit radon niveau?

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har brugt LIP VS 30 i et kælderrum og kan bekræfte af det virker godt mod radon. Vi har forhøjet radon i resten af kælderen, men med lukket dør til det nye rum falder radonniveauet til meget lave værdier.


Mvh. AllanE
Men enig i, at du skal passe meget på fugten nedefra, hvis der ikke er kapillarbrydende lag under kældergulvet. Af samme grund valgte jeg at beklæde væggene med Multiporr plader med kalkbaseret spartelmasse og kalkmaling. Så kan evt. fugt der søger op igennem væggene i stedet for gulvet, fordampe ud gennem væggen.

Mvh. AllanE
Mange tak for uddybende svar. Super fedt. 

Min kælder og huset er fra 1936, så hun er en gammel dame 😊 Der er ikke noget kapillær brydende lag endnu i gulvet. Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal bygge gulvet op faktisk, på en økonomisk og smart måde. Har ikke brug for gulvvarme nødvendigvis.

I det pågældende værelse er der beton gulv. Der er semi stor udfordring med opstigende grundfugt, og jeg har lige muret op med diffusionsåben spartel og sat Ytong Multipor plader på ydervæggene, da de er lidt kolde og fugtige forneden. Ingen dræn, men ydermursisolering samt elektrisk ventilation 😊

Radonniveau er på mellem stadie: har målt det til 120-130 👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også