låse en gammel pc

Jeg har en gammel pc som det er mening min dreng skal have, Der er instaleret windows på den, den står  i min konto. men skal have lavet så han ikke kan slette noget i den, han er lidt pilfingeret og han er god til at finde genveje til at rode. Tænkte noget med at oprette mig som admistrator og ham som bruger ?  er det nok så han ikke kan slette styresystemet. nogen der har en ide til mig?

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som en DUKA PC ? - Min lillesøster synes det var smart svigermor havde fået sådan en - Ligetil hun ville lægge nogle billeder fra sin telefon på den - det måtte hun opgive.

Nu nævner du ingen alder  - Jeg ville nok foretrække at lave en imagebackup med f.eks macrium reflection free. Og så lade ham leve med pilleriet kan koste en pause på 10-15 minutter når der skal reetableres. Det er pædagoisk bedre og du hindrer ham ikke i at blive god til PC.

Vil du gå den anden vej så kig efter systemer til 'offentlige' PCer eks https://www.aalborgbibliotekerne.dk/nyheder/aktuelt/vi-skruer-op-sikkerheden-paa-de-offentlige-pcer.

Der er muligheden at afvikle fra et ikke skrivbart medie - DVD-drev - der findes lidt med windows interface men her er nok LIVE LINUX bedre - men det er hæmmende.

 

når man så har lavet en sådan kopi så når den er lagt i igen så starter den i windows samme sted som da jeg lavede backuppen , er det sådan jeg skal forstå det?.   også hvis han nu får slettet nogle windows filer så windows ikke kan starte op igen?  . Han er hjerneskadet så han forstår ikke helt ,men han kan alt som regel når han har lavet noget lort så viser han gerne vejen tilbage , så der er aktivitet der.


 

Hvis du opretter dig selv som administrator og ham som bruger, kan han ikke slette styresystemet og dine filer, før han bliver dygtig nok til at starte som i job som it supporter.

Og så kan han jo købe sin egen.

Elektronikteknikeren
ha ha ja med ham ved man aldrig. lad os håbe at det går ham så godt. Jeg tror at jeg går med livrem og seler laver en back up og opretter ham som bruger, så kan det jo ikke gå helt galt.(måske)

 

Macrium Relection tager en kopi af hele C-drevet - og bringer det tilbage til den tilstand - er det en gammel kopi vil Windows Update bruge nogle ressourcer til at komme up to date. Kopien fylder lidt mindre end den brugte plads på C-drevet pagefile/ swapfile er der ingen mening i at tage med.

Personligt har jeg flyttet data væk fra C-drevet ( Dokumenter/Billeder/Video/Downloads mm ) og holder et forholdsvis lille C: drev - så går det hurtigere ved reetablering og man skal ikke sikre sig nye data først.  

Windows gendannelsespunkt kan måske løse problemet i nogle tilfælde - men har svigtet mig nogle gange - hvor Macrium Reflection så har reddet mig,.

 

Annonce
Måske tager jeg fejl da jeg aldrig har benyttet Macrium, men hvis den er som andre skal du være opmærksom på at ting han opretter mistes når du geninstallerer image, medmindre hans ting oprettes, eller spejles til, et andet sted end c:.
F.eks. på en dropbox.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
enden blev at jeg har oprettet ham som bruger og mig som administrator, også installerer vi windows hvis det går helt galt.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis