Elektriker-hjælp søges: Mangler jeg ampere i mit nye køkken?

Kan en elektriker hjælpe med et godt råd?

Jeg skal til at udskifte mit køkken og herunder have nye hvidevarer.

De nye hvidevarers effekt er:
- Induktionskogeplade: 7.400w
- Ovn: 3.600w
- Opvaskemaskine: 2.400w
- Quooker: 1.600w

Dvs. i alt 15.000w.

Kan det gå at slutte alt dette til min eksisterende 3-fasede køkken-gruppe, der er forsikret med 16A?

Jeg formoder, at maks.-effekten på den eksisterende køkken-gruppe er 3 x 230 x 16 = 11.040w.

Der vil ikke blive tilsluttet yderligere strømforbrugende apparater mv. til køkken-gruppen end de nævnte hvidevarer.

På forhånd mange tak for gode råd og vejledning 🙏🏻.

Vh
Lars
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
- Induktionskogeplade: 7.400w- Ovn: 3.600w på komfurgruppen
resten på lysgruppen
Du kan få et relæ til Quooker som i princippet sætter den ud af ligningen.
Du kan også køre ovn og opvasker på samme fase da de ikke behøver at køre på samme tid, især med strømpriser kan man bruge opvasker om natten.
Induktion skal formodentlig kun bruge to faser, 
@kaffemand: Det Quooker-relæ, som du omtaler: Er det dette? https://quooker.dk/powerswitch-31-253-03-2.html
Ja lige den, det er et alternativ til at den ellers bør have sin egen gruppe.
Tænk på at en kaffemaskine, elkedel eller airfryer kan tage godt fra på lysgruppen.
Kogeplade på to faser og nul, ovn og opvasker på den sidste fase og nul.  Quooker-relæ sin egen gruppe. Der udover skal der være stikkontakter fordelt på  to lysgrupper i køkkenet til forsyning af kaffemaskine og andre køkkenredskaber. Belysning må godt være tilsluttet en eller begge grupper.

fase
Annonce
Jeg kan godt mærke, at jeg er ude i noget, som jeg ikke kan overskue = jeg må have fat i en elektriker 😊. MEN:

@S. Fabrin: Jeg forstår ikke, hvordan dit forslag løser mit problem? Kogeplade, ovn og opvaskemaskine på den eksisterende køkken-gruppe medfører vel en maks.belastning på 13.400w (7.400+3.600+2.400). Og jeg har jo kun 11.040w til rådighed?

Tak.

Kogepladen bruger de to faser og nul svarende til 7,4 kW, så er der en fase tilbage. Denne fase og nul deles mellem ovn og opvaskemaskine. Med mindre du absolut vil vaske op og bruge ovnen samtidig, er det nok. Desuden bruger ovnen og opvaskeren ikke fuld effekt hele tiden, fordi der er en termostat, som slår til og fra, i begge forbrugere. Derfor kan de to ting deles om den ene fase med 16 A.
Du kan selvfølgelig vælge at få lavet en gruppe til opvaskemaskinen med en en 13A sikring. 

fase
Vi  har 2 faser til induktions kogepladen, ovn og opvasker deler den sidste fase, det har aldrig givet problemer, det sker ofte at både ovn og opvasker køre samtidigt, gruppen er med 3x16 ampere sikringer.
Dog har jeg denne her type sikringer, de tåler vist lidt mere en de nymodens automatsikringer ?

Vi prøver igen, i morgen --
Fabrins opskrift vil stort set altid virke. Alle sikringer har en udløse kurve som tillader en del mere strøm end det nominelle. Man siger at de skal kunne holde til 1,5 x mærkestrøm i en time. Så inden for den time er ovnen blevet varm så termostat slår fra og til, opvasker har varmet vandet op, og bruger derefter meget lidt.
Jeg vil påstå at du vil kunne køre med det hele som du nævner på samme gruppe og kun opleve at sikring springer / slår fra en gang hvert anden til hver femte år. Set i lyset fra det vi kalder  samtidighedsfaktor.
At sætte cooker på sammen med lysgruppe er ikke en god ide. På denne vil der være køleskab og evt. fryser Der er der en startstrøm som kan drille hvis sikring i forvejen er godt belastet af cooker. Og start tidspunkt har du ingen indflydelse på.
Men rigtig god ide med elektriker. Han vil sikkert også råde dig til at få flere stikkontakter op. Der er mange muligheder for køkkenmaskiner opladere m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med elmand , ikke engang juleaften vil du have gang i både ovnen og koge pladerne på fuld blus på en gang , og opvaken er som regel forskydt til senere  , det kan sagtens køre på 3 X 16 A  fordelt  ligeligt .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis