Fra alm. stikkontakt til timer belysning

Hej,

I vores nye hus styres udendørsbelysning af to forskellige, helt alm fuga stikkontakter. Jeg glemmer gang på gang at tænde/slukke lyset udendørs og nogen gange kun halvdelen af det. Ville ønske det styrede sig selv.

Lamperne er med fatning som ikke kan bruges til hue eller lign smartpærer. Derudover har lamperne ikke sin egen gruppe i sikringsboksen.

Hvad kan man gøre for at få disse lamper på en timer? Har søgt efter fuga timere, men uden held.

På forhånd tak.

Venlig hilsen Sebastian
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et bud kunne være, at indsætte et tidsstyret relæ bag din afbryder. F.eks. kan man måske få plads til et Shelly relæ som dette.
Relæet kan programmeres til at følge en tidsstyring og kan også følge tiderne for solop- og nedgang. Samtidig har man mulighed for at bruge eksisterende afbryder som betjeningsknap, hvis man ønsker lys på andre tider.

Det kræver dog noget plads bag din afbryder, og om det kan være der afhænger derfor af hvor dyb dåsen er, og af hvor mange ledninger der er i den. Hvis ledningerne mellem afbryder og udendørslys går gennem en loftdåse, er der ofte mere plads i den end bag afbryderen.
Jeg har lige monteret en Shelly lysdæmper, og der havde jeg ikke nok plads bag afbryderen, men kunne lige nøjagtig få det ind under stikontakten under afbryderen.

Ja, du skal ikke bruge andet. Den forbindes til dit wifi-netværk, og sættes op med en app på din telefon.
Der er forskellige Shelly'er. Kan ikke lige huske om 1L er den helt rigtige. De har lidt forskellige størrelser og nogle har krav om at der findes en nul-ledning, som kan tilsuttes modulet. Så det skal lige undersøges nærmere.

Jeg har haft 3 relæmoduler nogle år, og de virker fint. Har lige tilføjet en lysdæmper, og den virker også helt fint med LED uden blink eller flimren. Til prisen er de i hvert fald et godt køb.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis