Tilslutte DUKA one ventilator - elektriker spørgsmål reefo 48 2500 07-01-2022 15:48 Hej.Vi har købt en DUKA one et-rums s6 ventilator.Der står i manualen at den skal tilsluttes elnettet via en automatisk ekstern afbryder med en magnetisk udløser integreret i det faste elnet.Er der en der ved hvad der menes med dette? 3 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
jenshøj 3604 4800 07-01-2022 16:28 Umiddelbart må der være tale om en afbryder, som sikrer at ventilatoren ikke automatisk tænder, hvis der har været et strømudfald. Man kender det fra f.eks. maskiner, hvor det kan være farligt, hvis den stopper, når strømen går, og man så glemmer alt om den. Hvis den starter af sig selv, når der igen kommer strøm, kan der ske personskade. Derfor har man en magnetisk afbryder, som sørger for at afbryde maskinen, hvis strømmen forsvinder.Hvorfor det så skulle være nødvendigt til en ventilator, kan jeg ikke svare på. Passagen om den automatiske eksterne afbryder, findes kun i manualen til S6 Plus og ikke i den til S6. Måske man har vurderet at motoren i plus modellen er farligere, hvis den starter utilsigtet.En anden mulighed kunne være at man blindt har oversat en udenlandsk manual uden at tage højde for, at der måske gælder andre regler i landet manualen stammer fra.
jenshøj 3604 4800 07-01-2022 16:35 Det kunne måske også være for at sikre, at man kan slukke for ventilatoren i tilfælde af brand, således at man ikke bliver ved med at pumpe frisk ilt ind til branden. Men det ville jo kun kræve en almindelig afbryder, og ikke en som sikrer mod automatisk indkobling, så det er næppe forklaringen.
reefo Trådstarter 48 2500 08-01-2022 11:17 jeg kan heller ikke lure den. Jeg prøver at høre producenten om årsagen på mandag.Har i nogen anelse om hvordan sådan en anordning ser ud? I tilfælde at den skal på, må jeg lige gøre plads til den et sted.