Typiske tegn på nødvendigheden i at hæve fremløb temperatur

Hej alle gode medlemmer

Jeg har et 11 år gammelt pillefyr setup, udelukkende til gulvvarme og varmt vand via 3-vejs ventil.

Sagen kort - jeg oplever at skulle hæve min fremløbs temperatur til 73-74 grader for at min gulvvarme shunt tllnøds kan sende 35 grader frem i gulvet....

Hvad er de typiske årsager hertil?????

Anlægget er for nyligt blevet serviceret med ny ekspansion samt to nye Grundfos pumper, en ved fyret og en ved gulvvarme.

Takker på forhånd mange gange 😀

Med venlig hilsen

Mark

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske sidder stiften fast under din termostat til regulering på gulvvarmeshunten.
Den sidder måske fast i en lidt åben position, så der ikke kan tilføres nok varmt vand til at holde shunttemperatur, - medmindre at du altså som nu skruer op for fremløbstemperaturen.
Så forsøg 1, kunne være at kontrollere at stiften fjedre, som den skal.
Jeg har fået skiftet et par dimser i min gulvvarmeshunt pga. samme udfordring. Den havde blandt andet en flaskehals ved termometeret til termostaten, fordi den stak ind i røret i en del, der af en eller anden grund allerede var indsnævret. Det gjorde, at der kom for meget returvand med ind i fremløbet igen. Jeg fik derfor skiftet alle de dele der, så der var bedre gennemstrømning, og så fik jeg sat en ventildims på returen, så den ikke kunne lukke lige så meget returvand ind som før.

MEN om det er det samme, du har brug for, det skal jeg ikke kunne sige. Hvis det er et gammelt problem, så måske? Hvis det er noget nyt, så nok ikke.
Både termostat og ventil er udskiftet i år, så den sidder ikke fast...

Det med forkortet dykrør og måske dreje retur ventil på anlæget kan give noget ...

Med venlig hilsen

Mark

Det lyder lidt vildt alligevel. Jeg fik skiftet på mit, fordi vi gik fra pillefyr til varmepumpe, og vi oplevede, at når der kom fx 45 grader ind fra pumpen, så gik der kun omkring 38 i gulvet. Dit er jo noget voldsommere. Det kan ikke være meget af det nye fremløb, der bliver lukket ind ift. hvor meget af returen, der bliver genbrugt.
Naaaej altså jeg skubber 75 grader frem og får 35 retur på anlægget...... Det underlige er det har fungeret altid..... Men jeg kan ikk få varme i huset hvis jeg ikk hæver fremløb...... 😬

Med venlig hilsen

Mark

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis