Dybdelakering af træværk.

Jeg står for og skal til at laker træværket på mine kistebænke, jeg har lige slebet dem helt i bund.

Det jeg så vil spørge om er, hvordan skal man lakbehandle træværket for at få det dybe look i træet ??. Tidliger har jeg hørt at man skal begynde at lakerer med en del lak og 2-3 del fortynder og fin pudse de rejste åre og så give 1 del lak og 1 del fortynder, slib igen laker igen med ren lak, slib igen og gentag denne procedure op til 10 gange.

Har jeg forstået denne procedure rigtig ? Håber der er nogen som sidder med viden omkring dette emne.

Mvh.
Ginetten.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er ret sikker på at Colormann har et godt svar herpå. Men havde du overvejet at teste på et stykke træ inden du går i gang? Det ville jo være ærgerligt at nå halvt eller helt hjem i projektet for så at finde ud af, at det ikke giver det resultat, du havde forventet!

- og ja, det er selvkøbt erfaring....... : :oops:

Mvh.

Jan R.
hej jeg er selv mangeårig ejer af træbåde, og kan anbefale at bruge et produkt, som hedder Tonkinlak, og står fantastisk blankt med stor dybde.
du kan finde det ved at søge på navnet. det er giftfrit,uden opløsningsmidler, og fantastik let at bruge, bare følg vejledningen på dåsen.
mvh. Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
O:B:S blanklakerede flader bliver utroligt glatte ved den mindste fugt, kom evt antiskridperler i lakken (plast,,,, endelig ikke sand,for så er det slut med at slibe)

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Ginetten.

Du kan også lakere med Hempels 520 lak.

Det er en lidt besværlig lak at bruge, men resultatet bliver utrolig flot.

Du har ret i at lakken skal fortyndes, og hvis træet er helt råt, skal det være 40 % fortynder til første gang.
Du kan med 520 lakken lakere "vådt i vådt", dvs. at når lakken er tør - fingertør og stadig blød, kan du give den anden gang.
Derefter venter du i et døgn.
Temperaturen skal være min 15 grader.
Mellemslibning med korn 150 og let hånd. ( Trærejsningen skal væk )
Derefter lakere du igen med en 30% fortyndet blanding, vådt i vådt.

Næste gang lak skal være med 15% fortynder, og det skal den sidste gang også.

Dvs. at du alt i alt giver 8 gange lak.

Øv dig på et stykke træ inden du giver dig i kast med 520 lakken, da de er meget drøj.
Ufortyndet er den nærmest ubrugelig.

Kig ind på www.callina.dk og se mit resultat med denne lak.

God fornøjelse.


Vh Jesper

Jesper Poulsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis