Tolerancer ved murerarbejde

Hej.
Vi har lige fået bygget hus og har spørgsmål til murertolerancer, som vi håber nogle kan være behjælpelige med. Har søgt nettet igennem, men forgæves.

1. Vi har ved en overdækning fået lavet en murer søjle på hjørnet der holder overdækningen. Desværre så flugter denne søjle ikke øvrigt murværk (forskudt ca. 200 mm.) og den er også lidt ude af vinkel med resten - altså den er drejet lidt. Det vil kunne ses ret tydeligt når belægningen bliver lavet, hvilket vi er lidt kede af. Hvad er tolerancerne for sådan nogle afvigelser? Tegningen viser jo en lige linje der skal flugtes, men det sker ikke.

2. Et sted hvor der er lavet diletationsfuge, som ikke skjules bag nedløbsrør eller andet, der flugter murstenene på hver side af diletationsfugen ikke hinanden. De er forskudt omkring 10 mm., virkelig en øjebæ. Hvad kan  man forvente her?

3. Ved den ene entrédør kan man tydeligt se, hvor de er nået til den ene dsg og fortsat fra dagen efter ved, at dugen mellem de 2 dage er knap 19 mm. bred. Så vidt jeg kan læse mig frem til, så hedder det 12 mm. +/-4 mm., men her hedder afvigelsen 7 mm. Det er ret tydeligt. Egentlig vil vi helst ikke have taget gavlen ned og muret, så det passer, vi vil helst bruge det ift. at få ændret søjlen.
Hvad er folks erfaringer med ovenstående? (Meget gerne konkrete krav, ikke formodninger)

På forhånd tak.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er sku lidt træls.
her kommer tolerancer for følgende fag.
maskinarbejder 0,1mm
smed 1,0mm
tømrer 1cm
murer bare huset ligger på den rigtige side af vejen

smeden76 skrev den 06-01-2022 05:19:43

murer bare huset ligger på den rigtige side af vejen

Troede at det bare skulle ramme inde på den rigtige grund - men din er bedre ;-)

De fagmæssige tolerancer kan ses på www.tolerancer.dk -såvidt jeg kan se er planhedskravet for facade +/- 6mm over 2m for facade og det forhold lader søjlen ikke til at holde sig indenfor når den både er ude af niveau og drejer sig i forløbet, hvis man tolker søjlen som et hjørne på huset er kravet +/-3mm over 2m.
19mm niveau-spring af skifte hen over et dørhul synes jeg lyder helt på månen - hvad siger byggefirmaet?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Smid lige gode fotos ind 

Mvh. Christian M

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis