1/2" træbor

Jeg skal lave nogle plader hvor det er vigtigt, at huller er en bestemt størrelse. Tegningerne siger 1/2" (dvs. 12.7cm).

Googler jeg findes der masser af disse træbor fra USA - men DK har 12mm og 13mm. Intet imellem.

Ved I om dette er en ren afrundingsting hvor man markedsfører det i DK som 13mm og i USA som 1/2"? Eller er der 0.3mm forskel på produkter købt i USA og i DK?

Og bonusspørgsmål: Skal bore igennem flere MDF-plader på én gang: Er sneglebor eller spiralbor bedst her?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forskellen mellem en 1/2" 12,7 mm og 13 mm er da kun 0,3 mm, så det skal da være nogle meget nøjagtige huller, du skal bore, hvis du ikke kan tolerere en afvigelse på 0,3 mm. Spiralbor vil være velegnet


fase
Hvis du kan bruge et spiralbor som til metal, findes de i 12,7 mm (alle størrelser med 0,1 mm spring.)
Et spadebor kan man godt slibe på siderne, så det bore et mindre hul.
Sådan et 13 mm spadebor, skal der ikke slibes meget af, for at ramme 12,7mm
LINK TIL 13 mm spadebor​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Forskellen på USA og stort set resten af verden er at vi er gået over til meter systemet, medens USA så at sige stadig befinder sig i middelalderen hvad angår måleenheden
Det der er vigtig er jo ikke hvad der skrives på en "opskrift" fra USA men hvad du skal have igennem hullerne.
Er det 1/2" vandrør så bliver det naturligvis ikke stramt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et 1/2" vandrør får du aldrig gennem et 1/2" hul.

fase
Som de siger over there, We are slowly going metric, inch by inch   

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Helt enig Fabrin. 
Jeg har en gammel kammerat bosiddende tæt på USA i Canada. Han har et firma som laver pakkemaskiner til mejeribrug.
Når hans maskiner skal til USA kalder han deres måleenheder for " Stoneage " 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Metersystemmet blev indført her i DK i 1907 , men der gik mange år før det slog igennem , folk brugte stadig de gamle danske mål , en pot eller pægl mælk et pund kaffe ,og rør og bor , skruer var i tommer , så jeg har stadig spadebor liggende med tommer på , angåede bor så  findes der et stilbart træbor til borsving så man kan bore det hul i den størrelse man ønsker . .
Og ja det er noget bøvl med målesystemmet i USA , især de nøjagtige små mål er forvirrende en 1/8 inch hvad er det i millimeter , og USA er det eneste land her på kloden der bruger fahrenheit temperatur skala , med frysepunkt på 32 F .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tommer er stadig udbredt også i Danmark.
Feks er der ingen der køber et 139,7 cm tv(55 tommer) eller et 68.58cm cykelhjul (27 tommer)....

Jeg har tidligere slebet et forstnerbor ned, fra 22mm til 20,7. Jeg spændte det op i søjleboremaskinen og lavede en holder til en fil, der så kunne føres ind på borets side, og dermed slibe det ned. Det tog rigtig lang tid, for dels at undgå opvarmning og dels for at måle sindssygt mange gange med skydelære inden den var der   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der går her en historie om en snedkersvend ( Martin 3 hår ) Han sendte en lærling hjem på værkstedet for at skære et stykke glas på 12,4 på det ene led
Lærlingen kom med et meget lille stykke glas og fik naturligvis en skideballe. Martin havde ment 12 tommer og så 4 millimeter, netop for at millimeter var enklere på de små mål. Begge enheder var jo på den samme >tommestok <   Der var den igen  Eller hedder det nu meter stok - cm stok eller hvad. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis