Tilslutning af både 16 og 20 mm gulvvarmeslanger

Hej LDS

Jeg er igang med at etablere gulvvarme i min stue. Der er allerede etableret gulvvarme i køkken, bryggers og bad med 20 mm gulvvarmeslanger, mens jeg i stuen har lavet med 16mm (på anbefaling fra vvs'er).

Men nu bliver jeg da helt i tvivl. Kan jeg overhovedet køre både 20 og 16 mm på samme styring? Og hvilken styring vil i anbefale? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan lade sig gøre, men indregulering og styring forenkles ved at anvende ens rørdiameter i hele huset. Derfor er det heller ikke muligt at pege på en entydig styring uden at kende kredsene i detaljer.

Selv med den viden bør du nok søge svar hos fagfolk. Nok har jeg lagt mange gulve, men slet ikke nok til at have det fulde overblik over alle faldgruber.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu har du jo lagt det i stuen. Men det undrer mig at man anbefaler 16 mm i det som jeg forestiller mig er det største rum og derved den længste slangelængde.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Styring er ligeglad med slange størrelser. Det er udelukkende et spørgsmål om dine ønsker. På den ene side pengepungen, og på den anden side optioner Altså trådløs, wifi, app styret, antal kredse/udgange, display o.s.v. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-01-2022 23:49:50

Nu har du jo lagt det i stuen. Men det undrer mig at man anbefaler 16 mm i det som jeg forestiller mig er det største rum og derved den længste slangelængde.

 Stuen er delt op i 2 kredse, da den var for stor til at lave èn kreds. Selv med 20mm slanger. Derudover er det nu vores stueetagens primære varmekilde, sammen med den øvrige gulvvarme, da jeg har fjernet begge radiatorer, så det var fint at få lidt ekstra power på med de 2 kredse. 

Det skal lige siges, at gulvvarmen i stuen er lagt i gulvvarmeplader med varmefordelingsplader, for hurtigere effekt, mens "den gamle" gulvvarme er indstøbt i beton (jeg hader at det tager min. 24 timer før gulvet i de andre rum er varmt) - og det hele kører på pillefyr, så vi er ikke koblet op på fjernvarme eller lign. Så der er også noget tryk jeg kan være lidt nervøs for.

​S. Fabrin:
​Jeg har ikke lagt gulvvarmen i de andre rum. Den er som sagt indstøbt i beton. Der er en styring, men kun til de 3 kredse vi i forvejen har, så jeg går ud fra at der skal købes en ny styring til 5 kredse. Og jeg følger jo bare hvad vvs'er har sagt (det var også billigere at etablere med 16mm på den måde jeg har gjort), men bliver nu nervøs for, at vvs'eren måske har lavet en tanketorsk? ​​​​
Det var en tanketorsk, men nu er situationen som den er, så du skal nu koncentrerer dig om styringen, men vær forberedt på at hvad du sparede i kroner og ører ved at vælge andre dimissioner end de øvrige sætter du over styr i ny styring.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du har ikke fortalt noget om, hvilken styring du har. Måske er der så mange kanaler at du ikke behøver en ny styring. Din manifold kan måske også udvides til de to nye kredse. Har du ikke nogle billeder af styring og manifold. det bliver nemt lidt af et gætteri uden oplysninger om det nuværende anlæg.

fase
Jeg har samme kombination.. en blanding af 16 og 20mm, og en blanding af tung og let gulvvarme..
Desuden er den ene kreds på 1.sal (Jeg ved ikke om det har betydning for indregulering)
Men pointen er, at det godt kan komme til at fungere😀 (selvom mit ikke er 100% velreguleret, endnu)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

S. Fabrin skrev den 06-01-2022 08:59:23

Du har ikke fortalt noget om, hvilken styring du har. Måske er der så mange kanaler at du ikke behøver en ny styring. Din manifold kan måske også udvides til de to nye kredse. Har du ikke nogle billeder af styring og manifold. det bliver nemt lidt af et gætteri uden oplysninger om det nuværende anlæg.

 

Dette er den nuværende styring til gulvvarmen, det ser ud til at være en meget gammel model.

Lyhne1: dejligt at det godt kan lade sig gøre 😊

Jeppebuus

hvordan gik det så, blev det godt eller
Glentevej: det var faktisk overhovedet ikke noget problem. Vvs’eren satte blot en ekstra fordeler på den nuværende styring, så der var 2 ekstra udgange. Det kører lystigt og bliver dejligt varmt, når fyret kører. Så jeg er godt tilfreds 😊

Jeg har ikke forstand på, om det kunne køre bedre. Men gulvet er varmt og det er vel det vigtigste.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis