Lysdæmper med korrespondance

Hej alle.
Et emne jeg kan se der er skrevet om flere gange, men synes ikke jeg kan finde noget der lige passer. Beklager hvis det allerede er beskrevet.
Jeg er ved at udskifte en afbryder med korrespondance til en lysdæmper, der også gerne skulle virke i korrespondancen. Jeg har dog svært ved at se hvor jeg skal forbinde de forskellige ledninger. Der er 4 koblet til den nuværende afbryder: sort, grå/brun, rød/brun og en hvid. Den hvide fortsætter fra den relevante afbryder til afbryderen under, og videre til udtaget der er i bunden af installationen. Synes der mangler symboler bag på den nuværende afbryder, der fortæller hvad de forskellige ledninger er, og kan ikke lige regne ud hvad der er hvad.
Nogen der kan hjælpe?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De to ledninger nederst på billedet brun og hvid skal monteres klemmen mrk. L. Den hvide øverst til højre skal i klemmen med pil ind. Den sorte skal i klemmen med bølgelinjen. Den hvide skal du dog ikke montere før du har fået forsynet den anden afbryder med en fjeder, så den kan bruges som en trykkontakt. I den kontakt, hvor lysdæmperen ikke er monteret er der sikkert en klemme med to sorte, de skal tages ud af afbryderen og samles med en muffe

fase
Tak for hurtigt svar!
Når du skriver om afbryderen, hvor lysdæmperen ikke er monteret, går jeg ud fra du mener den anden afbryder i korrespondancen? De to sorte ledninger der skal samles i en muffe skal så ikke sættes i afbryderen igen, men være forbundet uden for den, er det korrekt forstået?
Jeg vender tilbage hvis antallet er ledninger ikke er som forventet 😊
Er det en muffe som denne jeg skal bruge?

De to sorte skal forbindes i en muffe som på billedet. De skal ikke have forbindelse til afbryderen.
 

fase
Helt enig med den korte og præcise  monterings anvisning på afbryder hvor der skiftes til lysdæmper.
Men normalt sætter man ledninger i den anden afbryder i hver sin muffe, undtagen hvis der er nogen der sidder i samme klemme ( faserne )
Når man så har dæmper til at virke selvstændig og der er fjeder i den anden afbryder kan man montere denne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar begge to.
Så hvis de to sorte sidder i samme klemme sætter jeg dem i én muffe, og hver sin hvis de sidder på forskellige klemmer? Skal de samles når dæmperen virker? Det skal siges at jeg endnu ikke har været i gang med den anden afbryder.
Annonce
ev elmand skrev den 06-01-2022 13:43:46

Helt enig med den korte og præcise  monterings anvisning på afbryder hvor der skiftes til lysdæmper.
Men normalt sætter man ledninger i den anden afbryder i hver sin muffe, undtagen hvis der er nogen der sidder i samme klemme ( faserne )
Når man så har dæmper til at virke selvstændig og der er fjeder i den anden afbryder kan man montere denne. 

Det virker som om  den sorte er tændledning, derfor har jeg skrevet, at de skulle samles i en muffe.


fase
Jeg beskriver kun den mulige montering i den anden afbryder. Hvis du i første omgang holder den grå/hvide ude af lysdæmper så skal det nok virke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er i orden. Jeg giver det et skud.
Tak for hjælpen indtil videre!
AnWa skrev den 06-01-2022 18:59:37

Det er i orden. Jeg giver det et skud.
Tak for hjælpen indtil videre!

 Hej AnWa.
Og velkommen til. Jeg er ikke elektriker, men har en elektriker i familien, har efterhånden utallige gange fået at vide at jeg skal gå langt uden om dæmper til led. Dine pære kan være dæmpbare, din dæmper kan være designet til led og alligevel kan det give problemer. Vi oplevede selv problemet da vi flyttede i hus og udskiftede pære i nogle led spot. Det virkede af helvedes til. Endte så med at få afmonteret alle dæmpere og istedet udskifte pærerne til smart pære, i vores tilfælde gik vi med Eglo connect. Og er virkelig glad for den beslutning.

Det er bestemt ikke for at skræmme dig fra dit forehavende, men så ved du hvad der kan være galt hvis det driller.
Som bonus kan vi også slukke enkelte pære i gruppen, vi kan dæmpe hver enkelt pære for sig eller hele gruppen på 1 gang, vi kan opdele rum, styre det med fjernbetjening, ændre kelvin, skifte farve. Og så kostede de stort set det samme som alm pære.
Nå, så har jeg været i gang igen. Jeg kan få dæmperen til at fungere, men kan ikke lige greje den anden afbryder. Den ser ikke helt ud som forventet - der er ikke to sorte, men en grå, en sort og en hvid, der løber fra afbryder til et underliggende udtag
Med begge tilkoblet virker hverken dæmper eller afbryder.
Med sort frakoblet kan dæmperen tænde men ikke slukke, afbryderen kan hverken tænde eller slukke.
Med grå frakoblet virker dæmper, men afbryder virker ikke.
Jeg har ikke forsøgt at koble begge fra, da jeg jo så fjerner både fase og tændledning. Har I et bud på en løsning?
Ps: er det ok at lysdæmper er monteret sådan her, eller er der for meget bart kobber?
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis