Hej herinde.
Jeg har et projekt med at opføre forsatsvæg i min stue for at lydisolere mod naboen. Boligen er en ejerlejlighed fra '79. Forsatsvæggen skal laves med 15 mm fibergipsplader på 45 mm stålskelet og fyldes ud med rockwool. Forsatsvæggen skal stå med 10 mm luft til den eksisterende murstensvæg.
Jeg er dog rendt i problem med opsætning af den øverste kantskinne:
Det er ikke muligt at fastgøre kantskinne i spær eller forskalling, og jeg ønsker ikke bare at bore den direkte fast i loftet, som bare er profilbrædder.
Jeg overvejer om løsningen måske er at fastgøre en træregel eller trælægte på direkte på den eksisterende væg og så fastgøre den øverste kantskinne i denne; velvidende at der er risiko for lidt lydtransmission fordi lægten er i kontakt med den eksisterende murstensvæg.
Er der en klog person, som kan svare på følgende:
- Er min ide til en løsning, noget der har gang på jord? Er tvivl om hvor det er god ide at blande træ og stål på denne måde.
- Kan det være en ide at beklæde trælægten med polyethen strimmel på siden, som går op mod den eksisterende murstensvæggen? Tænker det måske kan mindske risikoen for lydtransmission en smule?
- Hvis jeg er helt galt afmarcheret på den omkring opsætning af stålskellettet, hvad er så løsningen?
Håber nogen kan hjælpe den nye boligejer her :)