Spørgsmål til konstruktion af skillevæg/forsatsvæg

Hej herinde.

Jeg har et projekt med at opføre forsatsvæg i min stue for at lydisolere mod naboen. Boligen er en ejerlejlighed fra '79. Forsatsvæggen skal laves med 15 mm fibergipsplader på 45 mm stålskelet og fyldes ud med rockwool. Forsatsvæggen skal stå med 10 mm luft til den eksisterende murstensvæg.

Jeg er dog rendt i problem med opsætning af den øverste kantskinne:
Det er ikke muligt at fastgøre kantskinne i spær eller forskalling, og jeg ønsker ikke bare at bore den direkte fast i loftet, som bare er profilbrædder.

Jeg overvejer om løsningen måske er at fastgøre en træregel eller trælægte på direkte på den eksisterende væg og så fastgøre den øverste kantskinne i denne; velvidende at der er risiko for lidt lydtransmission fordi lægten er i kontakt med den eksisterende murstensvæg.

Er der en klog person, som kan svare på følgende:
- Er min ide til en løsning, noget der har gang på jord? Er tvivl om hvor det er god ide at blande træ og stål på denne måde.
- Kan det være en ide at beklæde trælægten med polyethen strimmel på siden, som går op mod den eksisterende murstensvæggen? Tænker det måske kan mindske risikoen for lydtransmission en smule?
- Hvis jeg er helt galt afmarcheret på den omkring opsætning af stålskellettet, hvad er så løsningen?

Håber nogen kan hjælpe den nye boligejer her :)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er slet ingen problem ved at blande træ og stål i den skelet type. Du vil få lidt lydtransmission men hvor meget er usikker.
Hvorfor ikke bare skrue øverste lægte op i loftet. Regner du med at tage væggen ned ved fraflytning uden at det efterlader mærker, det er jo en ejerlejlighed.  ?
Det vigtigste er at få fuget tæt rundt langs kanten, også om i hver rille i profilloftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev elmand.

Tak for svaret.

Nej, væggen er tænkt som permanent.

Jeg vil gerne bevare muligheden for på et senere tidspunkt at skifte loftbeklædningen uden at rive væggen ned. Endvidere er jeg i tvivl om hvorvidt profilbrædderne kan holde til belastningen fra den øverste kantskinne, når hele væggen er montereret. Er det en irrelevant bekymring?

Jeg er bevidst om det med fugerne langs kanten, men tak for påmindelsen. 
Loftet kan sagtens holde til belastningen. Og der er 90% sikker en forskalling langs væggen for at holde loftet
Men det er svært at skifte loftet, uanset om væggen sættes på loftet eller fast på væggen.
Du kan jo undersøge det ved at bore små huller op i loftet der hvor væggen kommer. Så kan du mærke om der er hulrum ca. 16 mm oppe eller der er træ. Eller du kan kigge efter stifter i noten på profillofter. De er natrligvis banket/skudt op i forskalling.
Går træet så langt ud i rummet at du kan skære loftsbrædder væk, men stadig kunne fæstne dem på forskalling så er det en mulighed. Så kan skinne fastgøres på forskalling og loftet kan skiftes efterfølgende. Her saver du med rundsav i korrekt dybde. Ved start og slut kan en multicutter klare opgaven. 
Det er nok ikke godt at undvære forskalling på den yderste del af loftet, men det kan måske erstattes ved at skyggeliste sættes godt fast på væggen og denne holder loftet oppe.
Og igen der skal fuges godt hele vejen rundt for at du får glæde af det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Lyd reduceres hver gang det skal skifte fra et materiale til et andet så når du skal skrue lægterne fast i top og bund så læg 2 stimler gulvpap immelem.
Selvom det bliver sat i spænd vil lyden brydes bedre end uden.
Og ja 10 mm luft sprække hele vejen rundt om den nye væg der fyldes med fugemasse. Og så isolering i hulrummet.
Måske asfalt plader skruet op på den oprindelige væg inden den nye væg også. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også