membrandåse under isolering?

Hej med jer :)

Har haft lampeudtag  (via 700 dåse med tilhørende porcelæns lampeudtag), dette er lige pt blændet af da der er monteret profilloft med spots.

Spørgsmål:
må jeg samle ledningerne i en membrabdåsen på loftet under isoleringen eller skal jeg have boret hul i profilloftet og montere pl-dåse med blænddæksel? membrandåse under isolering er jo klart det pæneste på badeværelset :-)

tak for hjælpen.

vh
Bo
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke at du må skjule samlinger på den måde. Min elektriker har lavet nogle samlinger i bokse skruet fast i spærene. Det giver ikke et hul i loftet :-)

Du kunne lave samlingen i en membrandåse over isoleringen, så den er er synlig og dermed til at finde. Det betyder nok, at ledninger i rør og / kabler bliver for korte. Så din 700 dåse kan du beholde uden at montere en PL dåse. Blindlåget kan monteres på 700 dåsen.

fase
S.Fabrin, du har ret i at ledninger i 700 dåsen bliver for korte til en dåse monteret over isolering. Anbefaler du blindlåg aka lave hul i det "ny" profilloft? (snøft :-) 
Ja, jeg anbefaler løsningen med blindlåget, men installationen er din, så du afgør, hvordan opgaven løses.

fase
Jeg kan ikke lige finde referencen, men mener at det er tilladt at lave en samling under isolering, da det anses om værende tilgængeligt, da et isoleringsbatt kan flyttes uden værktøj. Men det kræver så at man laver en markering af samlingen, så den rent faktisk kan findes igen.
Men jeg ville helt sikkert også flytte den til en placering over isoleringen.
Annonce
Jenshøj, over isolering er vel ikke mulig da ledning kun stikker 10-15cm ud af jernrøret, man kan vel ikke lave skjult lovlig samling?🤔
Man kan jo forlænge røret og skifte ledningerne. Hvor vanskeligt det er afhænger af forholdene. Hvis der f.eks. kun går 2 rør ind i dåsen, så kan det ene bøjes opad et stykke fra dåsen. Så er det kun det andet, man skal forlænge. Og går det andet i lige linje hen til et andet lamepeudtag, så tager det ikke ret lang tid at trække nye ledninger i.

Men ja, jeg ville nok gå længere end de fleste for at slippe for en synlig samling i loftet eller en skjult samling under isoleringen.

Som sagt mener jeg dog, det er lovligt at lave samlingen under isoleringen, hvis det er markeret hvor den er. Kan bare lige ikke finde den meddelelse fra sikkerhedsstyrelsen, hvor det står.

Det kunne se fint ud med et fint skilt under det nye loft > HER OVER SAMLING AF LEDNINGER<  
det er generelt noget fusk at samle ledninger under isolering og heller ikek godt på en bjælke over. Det kan tage en elektriker timevis at finde det hvis der er fejl på installationen.
" Jamen jeg kan fortælle ham hvor det sidder "
Javel men ikke hvis du ikke er hjemme, har solgt huset eller noget andet i fremtiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis