Hvilke træpiller skal man vælge?

Hej alle

Vi er flyttet i en ejendom som har pillefyr. Jeg har kun tidligere haft fjernvarme, så det med pillefyr er nyt for mig. Derfor synes jeg også udvalget af piller til pillefyret er en kæmpe jungle.

Hvad bør man egentlig vælge? Er der lavet nogle undersøgelser på brændværdien af forskellige producenters piller, for man har jo en tendens til at vælge det billigste, men hvis nogle lidt dyrere udnytter brændværdien bedre, så kan det måske bedre betale sig at give lidt ekstra.

Kom gerne med alle jeres erfaringer vedr. træpiller og pillefyr, jeg vil meget gerne lære alt hvad der er at vide.

Med venlig hilsen
Jeppe
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Find ud af, hvad dit fyr kan lide og klare. D.v.s. prøv med lidt ad gangen i stedet for et hjemtage f.eks. 20 tons på en gang, som fyret ikke kan lide.
Du kan med fordel kigge ind på dette forum: https://www.stokerpro.dk/

Med venlig hilsen
ktm

 

Som udgangspunkt har tørt træ den samme brændværdi pr kg. så det er andre ting du skal kigge på. Er det ikke muligt at spørge de tidligere ejere hvad de brugte?  Hvilket fyr er det du har?  feks er mit fyr ikke særlig følsomt for smuld, Men det bliver så varmt i brænderen at asken smelter hvis det er dårlige piller. Jeg går efter et askesmeltepunkt på mindst 1500gr  Jeg har i lang tid kørt med svenske Böta Kvarn, de er gode og med askesmeltepunkt på 1600gr Noget andet er hvilke tilkørselsforhold er der til dit hus. Jeg bor ned af en grusvej med flere  90gr sving og det er derfor ikke muligt for en sættevogn at komme herned. dvs piller fra Tyskland er ikke muligt. Men jeg får piller fra den lokale tømmerhandel og er faktisk godt tilfreds med dem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis