Gulvvarme problem - Nyinstallation

Hej alle.

Har renoveret 2 badeværelser. Et i kælder og et på 1.st sal.

Gulvvarmen er ens lavet og færdig på samme tid. De er begge meget simpelt lavet med pex og en returventil til hvert badeværelse.

Problemet er at efter at have tændt for varmen til begge badeværelser, virker det somom det kun er kælder badeværelset der får varme.
Jeg ved der er fint hul igennem begge gulve, da jeg har pustet luft igennem inden tilslutning.

Kan det være luft i systemet?
Begge badeværelser er tilsluttet direkte til fyret i kælderen. Så der er en kraftig vertikal stigning på 2,5m til badeværelset på 1.st sal. Og ingen udluftning.
Gulvvarmen på 1. st sal, er ikke det højeste punkt for hele husets varmesystem. Der er 4 radiatorer højere oppe, som kan udluftes. 

Ved nogen noget, eller kan guider mig i en retning?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt sikkert luft i rørene på det øverste badeværelse. Du skal have luften flyttet hen til radiatorer. Hvis du lukker alle radiatorer samt gulvvarme i kælder og skruer pumpe op på maks tryk så har du en chance for at den kan trykke luften et sted hen. Det vil sikkert via retur rør stige op til en radiator.
Ellers må du adskille union lidt ved retur termostet hvis den er øverst. Så kan er sive vand/luft ud der. Men så er det bedst med slukket pumpe så luften søger hen til det højere punkt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det vil jeg prøve. Generelt er jeg lidt nervøs for om det var dumt ikke at installere en udluftningsventil?

Returventiler er i kælder, da de 2 badeværelser er meget små. Der er ikke lavet synlige rør i badeværelserne af samme årsag.

Tænker her bagefter, der måske var lidt dumt, især ved det øverste badeværelse, hvor vandet skal vandre lodret 2 meter.
Er der noget best practice, jeg skulle have overvejet?

Hvis luften skal ud af øverst badeværelse, så skal det vandre minimum 2 meter lodret nedad.

Løsningen blev at fyrer op for alle radiatorer på MAX. Lade gasfyret gå helt amok lidt tid, hvorefter jeg hurtigt skruede helt ned for alle radiatorer undtagen gulvvarmen på øverste badeværelse.

Luften blev derved nok presset ud, af det tryk omløbspumpen før gav til alle radiatorer. Det er mit gæt.
Havde ikke mulighed for selv at stille omløbspumpen, så på denne måde snød jeg den. 
OK Efter din beskrivelse med de 2 m. lodret havde jeg faktisk ikke selv nogen tro på at cirkulations pumpe kunne presse luften ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis