Rustbeskyttelse udendørs når det er vinter

Jeg har en lidt irriterende situation. Jeg er ved at sætte en trampolin op i haven (hvorfor jeg sætter sådan en op midt om vinteren er i sig selv en lidt lang historie som egenligt er ligemeget nu).

Vores have har en del hældning og selvom vi har nivelleret jorden skal der lidt fliser til for at trampolinen står nogenlunde lige.
Da den er beregnet til at blive pløkket fast har jeg tænkt mig at bore huller i fliserne så der kan komme pløkker igennem. Så langt så godt.

Problemet er længden af pløkkerne. De sidder jo ikke fast i flisen, så reelt får man mindre fastgørelse hvis man bruger de pløkker der følger med. Jeg har derfor købt nogle længere pløkker, men de er også tykkere og kræver derfor jeg bore hullet i trampolinens ben/fødder en smule større.
Det i sig selv er ikke noget problem, men jeg er lidt bekymret for rust. Fødderne er sortlakerede og formentlig af stål. Hvis det var sommer ville jeg simpelthen putte lidt ny maling på efter jeg havde boret ud, men ved de nuværende temperaturer kan man vel næppe male noget som helst.

Jeg har lige nu 2 scenarier jeg arbejder med
 1. Give et hurtig lag af noget olie/opløsningsmiddel baseret maling - evt. noget spray også regne med at jeg skal male igen til foråret
 2. Lade det stå blankt også må jeg lige bruge en stålbørste på evt. rust inden jeg maler til foråret.

Hvad ville i gøre?


Ask
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Valg nr. 1, så er rustarbejdet væsentlig mindre omfattende til foråret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg går ud fra at fodpladen er flere mm. tyk, den ruster ikke op de første mange år selv uden behandling, og holder i hvert fald til længe efter ungerne ikke gider hoppe i trampolin længere. Men hvad med at bolte den fast i fliserne i stedet? Så slipper du for at bore hullerne op, men skal der rustbehandles nu, kunne tectyl være en mulighed.
Jeg bruger alluzink spray til sådanne rep. af galvaniserede ting, det rammer farven ok, og er rimelig holdbart, bare det får et par lag.
Husk at fjerne alle grater, og affedt inden du giver det zinkspray.
Denne her er ok ​link​​​
Fjern alle grater, og affedt før du sprayer det på...

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har godt overvejet at skrue den fast i flisen
Men jeg er i tvivl om flisen er tung nok. Den står jo bare på jorden alene og har dermed kun dens egen vægt til at holde med.
tænkte at det stod væsentligt bedre fast med en pløk


Ask
Hvilken størrelse, og tykkelse har dine fliser? og hvor mange fliser kan du komme til at skrue trampolinen fast i ?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Du kan ikke stole på fliserne ift at holde fast. Jeg havde ingen pløkker, men tog noget 8 mm kamstål/armeringsjern og bøjede til j-formede kramper, og bankede dem ned over rørene - en i hver side af hver fod - cirka 60 cm lange. Forudsætter du har jord du kan banke dem i.   

Mvh Troels
Jeg har god lerjord som jeg sagtens kan banke ned i.
Fliserne er en sjov aflang 6-kantet form (nogle jeg havde tilovers). De er vel 30x20x5 med lidt fratræk fra at de går ind i siderne. De vejer lidt over 8kg stykket  

Min trampolin har 8 fødder som er forberedt med huller til pløkker og der følger jo også pløkker med til trampolinen.
Mit eneste issue er at standard pløkkerne er 24cm og under 2 af benne har jeg 2 fliser, så der går 10cm af pløklængden med fliser... Derfor ville jeg bruge større plukker og det kræver så at jeg borer en smule ind i fødderne.

Tror jeg går med at bore også hurtig maling som rantzau også forslår

Ask
Jeg vil nu forslå at du maler nu, ellers skal pløkkene op igen til foråret, det er ekstra arbejde, og de sidder nok heller ikke så fast, når de genmonteres.
Du kan sagtens male nu, bare emnerne er tørre og der er nogle graders varme, har du en varmepistol så varm stedet op til 30-40 gr, så tørre malingen næsten omgående.
Du kan evt. bruge rustfrit 6mm kamstål til pløkker, de skal bare have et 90 gr. buk foroven.
Så har du ingen rustproblemer med dem..
I Bauhaus koster det 79kr for 3m (findes sikkert billigere)​link​​​


Vi prøver igen, i morgen --
det med rustfrit 6mm stål er en super ide. Problemet er jo netop opstået fordi de 40cm pløkker jeg fandt er 8mm.
Hvis jeg kan lave 6mm pløkker selv har jeg ikke behov for at bore hullerne større også er det hele jo løst.

Nu skal jeg bare lige finde et sted omkring københavn hvor jeg faktisk kan få det - umiddelbart er det kun på lager i jylland...

Ask
Hov - lige et tillægsspørgsmål: Kan jeg lave den bøjning der bare med en skruestik og en tang eller hvordan.
Kræver det at jernet varmes op ved bøjning?

Ask
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også