Kryds afbryder

Hej jeg vil gerne have at man kan slukke/tænde en lampe 3 steder og have tænkt om jeg kunne bruge en kryds afbryder, der går en 5 leder fra hver kontakt op til et lampe udtag, jeg har kigget lidt på et diagram men syntes ikke rigtigt jeg kan finde et godt et, er der en der har et hvor alle ledningerne mødes i pl dåsen ? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du stikkontakter under dine afbryder?
Hvis du har det og kun 5 leder ned til hver afbryder så kommer du til at mangle ledninger

Du kunne overveje at lave det som kip tænding.
Nej det er der ikke, så det kan godt lade sig gøre men jeg kan ikke lige overskue ledningerne med de forsatte nytårs tømmermænd :)
 jeg har ikke lavet kip før, er det lige til, så vidt jeg kan se er det bare en enkel leder fra hver kontakt og så et relæ i pl dåsen ?

Du kan i følge det nye regel sæt ikke lave en krydsnings korrespondance , fordi du ku har et stk 5 leder kabel ned til din krydsnings afbryder.
Du skal bruge 4 ledninger i en krydsnings afbryder og da du ikke må benytte jordledningen eller den blå som andet end nulledning fordi den i lampeudtaget kan forveksles med en nulledning kommer du til at mangle en ledning.
kip tænding kræver en fase i hver afbryder og så en trykledning som aktivere et Kiprelæ som oftes kan lige i dåsen hvis der er plads.
Ellers kan det installeres en lysdæmper (afhængig af hvilke lyskilder det benyttes)sådan en kan også benyttes som kip relæ men med mulighed for lysdæmpning.
Du må  godt bruge den lyseblå ledning , som lampe eller mellemledning , 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Nå det vidste jeg ikke der var kommet regler for, jamen så er der jo ikke andet valgt end kip, der er ok plads i dåsen, jeg har fundet et "finder" relæ til små penge kan dette bruges, det ligner dog på diagrammet at det skal laves på nul siden ?

Det skal bruges til "brugs" lys i soveværelset så lysdænper er ikke nødvendig 
karl smart skrev den 04-01-2022 21:42:15

Du må  godt bruge den lyseblå ledning , som lampe eller mellemledning , 
Jeg mener ikke dette er tilfældet i følge de nye regler i 60364

hvis den kan forveksles med en nul ledning og da den føres op i lampeudtaget hvor der vil være andre blå ledninger som er nul ledninger så kan den nemt forveksles med disse.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis